czwartek, 11 sierpnia 2011

Co jest potrzebne, aby ktoś zapłacił Twoją kartą płatniczą?

Tytuł artykułu ciekawy, piszemy o mechanizmie płatności bezgotówkowych.Aby ktoś mógł zapłacić Twoją kartą debetową lub kredytową, wcale nie musi jej fizycznie posiadać.Ale od początku.

Pisaliśmy w jednym z ostatnich postów o tym, że nie należy nikomu podawać danych swojej karty płatniczej.Może się to objawiać tym, że nasza karta zostanie obciążona dużymi kwotami i będą to podejrzane transakcje, zwykle wykonywane w innym kraju niż jesteśmy my.

Wczoraj dostałem pismo z banku o następującej treści:


Szanowny Panie,

Bank Zachodni uprzejmie informuje o tymczasowym zablokowaniu Pańskiej karty płatniczej Visa Electron z przyczyn niezależnych od Banku.Takie działanie było spowodowane podejrzeniem przestępczego wykorzystania tej karty przez osoby trzecie.Mając na uwadze bezpieczeństwo zgromadzonych na Pańskim rachunku środków oraz brak możliwości skomunikowania się z Panem w inny sposób, Bank prewencyjnie zablokował kartę.
Odblokowanie karty może nastąpić w trakcie rozmowy z pracownikiem banku pod czynnym całą dobę numerem telefonu 1 9999 lub, dla dzwoniących z zagranicy, +48 61 81 19999*.Doradcy dyżurujący pod wskazanymi numerami telefonu wyjaśnią przyczynę zablokowania karty oraz doradzą, czy w danej sytuacji konieczna jest jej wymiana.
Pragnę podkreślić, iż tymczasowa blokada nie uniemożliwia Panu korzystania z karty.Powoduje ona jedynie zmianę sposobu obsługi transakcji przez akceptanta (placówkę handlowo-usługową).Skutkiem blokady jest konieczność kontaktu z Bankiem jako wydawcą karty podczas realizowania transakcji, zarówno bezgotówkowych jak i gotówkowych.
Jednocześnie informujemy, że brak kontaktu z bankiem w ciągu 60 dni od daty niniejszego pisma będzie skutkować zastrzeżeniem karty i uniemożliwieniem posługiwania się nią.Wydanie nowej karty nie będzie wiązało się z dodatkową opłatą  i będzie możliwe po uprzednim kontakcie z dowolną placówką banku, po okazaniu niniejszego pisma.
Bank Zachodni WBK uprzejmie przeprasza za zaistniałą sytuację i powstałe niedogodności.

Z poważaniem


Tak więc ktoś usiłował płacić moją karta płatniczą bez mojej wiedzy i zgody.Zadzwoniłem na podany w piśmie numer a konsultant przedstawił mi dwie transakcje, które wydały się bankowi podejrzane.Potwierdziłem, że nie autoryzowałem tych transakcji.Konsultant powiedział mi także, że w przypadku zauważenia nietypowej transakcji na rachunku (takiej jak obciążenie w zagranicznej walucie przez nieznany podmiot) bank prewencyjnie blokuje kartę do czasu wyjaśnienia.W moim przypadku sytuacja była nieco inna.Ktoś próbował obciążyć moją kartę na kwotę 487 $, podczas gdy saldo na rachunku podłączonym do karty wynosiło 225 złotych ;) Tym razem mogę tylko dziękować za taki obrót sprawy, bo jeśli miałbym saldo wystarczające to kto wie, czy nie byłoby już za późno.

Co oszust internetowy musi mieć, aby obciążyć naszą kartę płatniczą?

Są trzy rzeczy które muszą się bezwzględnie zgadzać podczas autoryzacji transakcji kartą.Te rzeczy to:
  • 16-cyfrowy numer karty płatniczej
  • Data ważności karty płatniczej
  • Kod zabezpieczający CVV2 (dla kart Visa), trzycyfrowy, znajdujący się na odwrocie karty.
Jak widzicie, niekoniecznie imię i nazwisko właściciela karty musi się bezwzględnie zgadzać.Co również niektórych może zdziwić, nie potrzeba nawet znajomości Waszego kodu PIN, aby zapłacić kartą w internecie.A więc konkluzja jest jedna: nie pozostawiajcie swojej karty płatniczej bez opieki, nie pożyczajcie jej też nikomu.Napastnik wystarczy że zeskanuje kartę, a my będziemy potem ponosić tego konsekwencje.

Co zrobić w przypadku, gdy ktoś próbował zapłacić naszą kartą?
Należy natychmiast zadzwonić do banku który wydał naszą kartę i ją zastrzec.Można też udać się do najbliższego oddziału banku, jeśli mamy blisko.Ta karta jest już spalona.

5 komentarzy:

Monika Zawadzka pisze...

Dlatego zawsze warto mieć na uwadze bezpieczeństwo płatnicze i korzystać ze środków płatniczych w postaci monet i banknotów. Na pewno płacąc poprzez kartę czy przelew jest to wygodne, jednak jesteśmy zagrożeni ze strony sieci na różnego rodzaju niebezpieczeństwa. Historia pieniądza opisana na http://www.skarbnicanarodowa.org daje nam wiele do myślenia, bo gdyby pieniądz nie miał siły przebicia to już dawno by został wymazany.

Marta Wiśniewska pisze...

Zawsze trzeba być uważnym i pilnować swoich dostępów do płatności. Dlatego ja osobiście nastawiłam się na płatności sms od https://www.cashbill.pl/sms gdzie przy autoryzacji wiem, że nikt inny nie może skorzystać z mojej płatności tym samym nie naciągnąć. Bardzo dobre i bezpieczne rozwiązanie.

Daniel Pawski pisze...

Same płatności to rzecz bardzo ważna i należy niezwykle uważać, aby samemu nie narobić sobie problemów jeśli chodzi o nieumiejętne posługiwanie się kartą. Ja ostatnio kupowałem złote monety http://www.skarbnicanarodowa.net.pl/zlote-monety i zanim złożyłem zamówienie wszystko dokładnie sprawdziłem. Oczywiście obyło się bez sytuacji stresowych.

Monika Zawadzka pisze...

Jeśli już dojdzie do tego typu sytuacji to niestety trzeba bardzo szybko reagować. Tak samo jak w przypadku zagubienia karty wielowalutowej https://www.igoriacard.com musimy jak najszybciej ją zablokować na ogólnych zasadach. Wtedy mamy pewność, że nasze konto będzie w pełni bezpieczne.

Tomasz Krawczyk pisze...

Niestety wiele nie trzeba aby taka rzecz i nam się przytrafiła. Dlatego ja jestem zdania, że trzeba być na bieżąco w kwestii bezpieczeństwa. Ostatnio czytałem https://www.przelewy24.pl/blog/czeste-metody-wyludzen-podczas-platnosci-internetowych-na-co-uwazac i taram się cały czas być czujny, aby moje konto było bezpieczne. Jest to niezwykle ważna kwestia.

Prześlij komentarz

Podziel się swoimi myślami.Spam nie będzie tolerowany.