poniedziałek, 5 września 2011

Czy warto promować się w Ceneo?

Wpis w którym objaśniam skuteczność reklamy w Ceneo.pl.Który ze sprzedawców osiągnie większe zyski promując się w Ceneo? Czy ten który sprzedaje drożej, czy ten który sprzedaje taniej?
Może na początku zobrazuję problem.Załóżmy, że szukamy dowolnej książki w księgarni internetowej, np. Analizy technicznej rynków finansowych autorstwa Johna Murphy'ego.Ponieważ książka nie jest tania, zależy nam aby kupić ją jak najtaniej.Wpisujemy szukany produkt do Google i na trzecim miejscu wyskakuje nam Ceneo.
Na pierwszych dwóch stronach za książkę zapłacimy (z dostawą) odpowiednio 157,40 zł oraz 135 zł.Pierwsza opcja droga (www.maklerska.pl), druga już ciekawsza (www.makler.opole.pl).
Za trzecim razem wchodzimy na Ceneo i tu widzimy, że ceny tej pozycji wahają się od 113,90 do 169 zł.Mały szkopuł-te ceny nie uwzględniają wysyłki książki.

Najtańszy jest sklep Akumuluj24.pl.Wchodzimy na niego aby osobiście sprawdzić cenę.Książka faktycznie kosztuje 113,90 zł +10 zł wysyłka.Czyli de facto wychodzi najtaniej.Skupmy się na jednej rzeczy.Za każde przejście do sklepu księgarni (pomarańczowy przycisk Idź do sklepu) właściciel sklepu internetowego płaci Ceneo określoną stawkę.

Ile kosztuje dodanie sklepu do porównywarek cen?
Różny jest model rozliczeniowy poszczególnych porównywarek cenowych.Jedne wymagają wykupienia abonamentu za 60-90 zł, w innych płaci się za przekierowanie do sklepu około 7-90 groszy.Są też porównywarki darmowe, ale ruch z nich jest znikomy i nie jest to warte zachodu.


Tak więc pytanie jest następujące: jak utrzymać się na szczycie listy porównywarki cen i jeszcze na tym zarabiać? Wiadomo powszechnie, że każdy chce kupić jak najtaniej (przynajmniej zdecydowana większość).Skoro tak, to teoretycznie właściciel sklepu który ma mniejszą marżę ale sprzedaje więcej towaru powinien wychodzić zdecydowanie lepiej niż właściciel sklepu-dusigrosz, sprzedający drogo i skąpiący na inwestycje w reklamę.
W opisanym przykładzie właściciel księgarni Akumuluj24.pl obniżył cenę za książki i dodatkowo aby utrzymać się na czołowych pozycjach w porównywarce cen musi dużo płacić za przekierowanie do sklepu.

Czy mu się to opłaca?
Ma dobrego marketingowca który skalkulował mu, że jak pojedzie na niskiej marży ale w ciągu miesiąca kupi u niego 1000-3000 klientów, to wyjdzie na swoje.A jaki jest punkt widzenia skąpca? Zapłacę najniższą stawkę za przekierowanie, ceny książek mam dość wysokie, więc nawet jak będę miał mniej klientów, to i tak prowizja będzie wyższa.Prowizja będzie wyższa, to fakt, ale za pojedynczą książkę.Bo właściciel księgarni-skąpiec zarobi na sprzedaży książki 35 zł, a właściciel marketingowiec 10 zł.Komu się to bardziej opłaci? Właściciel-skąpiec sprzedaje w ciągu miesiąca około 300 książek, na każdej ma prowizję w wysokości około 35 zł.Właściciel-marketingowiec sprzedaje w ciągu miesiąca 2000 książek, z każdej sprzedanej książki ma prowizję w wysokości 10 zł.Rachunek jest prosty.Skąpiec zarabia w ciągu miesiąca 10500 zł, a marketingowiec 20000 zł.Z tego skąpiec odlicza sobie 300 zł miesięcznie na reklamę i opłaty za porównywarki cen, natomiast marketingowiec miesięcznie za promocję płaci 1500 zł.Po odliczeniu kosztów właściciele księgarń wychodzą na czysto:
-skąpiec 10200 zł
-marketingowiec 18500 zł

Tak więc taka strategia zdecydowanie bardziej opłaca się marketingowcowi.Mimo, że część przejść z Ceneo jest jałowa, gdyż użytkownicy przychodzą jedynie aby sprawdzić cenę.Ale marketingowiec rozumie, że musi do swojej księgarni kierować ruch, a jeśli będzie robił to umiejętnie, to przełoży się to na zadowalające konwersje.



15 komentarzy:

DominiqueLeix pisze...

Ceneo jak i inne porównywarki to wyciskacze budżetu. które w wielu przypadkach poza uszczuplaniem naszych środków nic nie dają. Dużo bardziej opłaca się pozycjonować stronę niż inwestować w puste przejścia do naszego sklepu. Gdyby wszyscy poszli po rozum do głowy to takie pasożyty jak Ceneo nie miałyby racji bytu!

doctor pisze...

Popieram. Efekt opłacania przejść z Ceneo jest dla sklepów mizerny. Lepiej to wydać na pozycjonowanie. To m.in. dlatego w Polsce jest miejsce góra dla 3 porównywarek, bo to zbyt mały rynek i mało skuteczny interes.

Ert pisze...

Wchodząc na ceneo zgadzasz się na bardzo niskie marże. Na pewno marketingowiec nie będzie zarabiał 10 zł na książce, tylko maksymalnie połowę tego + prowizja za kliknięcia.

Unknown pisze...

Promowanie w ceneo jest nawet dobrym sposobem dla sklepów, jednak ja osobiście bym wolał zainwestować te pieniądze w kampanie AdWords Wrocław, taka kampania da lepsze efekty.

MetalowySklep pisze...

Najważniejsze to robić swoje i nie zbaczać z wyznaczonego sobie kursu. Porównywarki cen zostawmy tym co szukają skrótów, często ze ślepą drogą.

Alokazja pisze...

Oczywiście,że warto się promować. Promocja to szansa na zyskanie nowych, wartościowych klientów. Ja do pozycjonowania swojej firmy wybrałam
Strategiczni.pl
Dzięki temu wszystko jest tak, jak być powinno.

Unknown pisze...

Pewnie, że warto się promować na wszelkie możliwe sposoby. Tylko trzeba to dobrze zaplanować, a później rozliczyć wydany budżet. Takie założenia jak w artykule są mocno uproszczone i w realu nie wyjdzie to tak korzystnie, że promowanie na Ceneo da naszemu sklepowi +80% zysku. Trzeba zainwestować i później rozliczyć czy się opłacało. Ale żeby cokolwiek promować, trzeba mieć przede wszystkim dobry sklep internetowy, bez wpadek które odpychałaby od zakupów. Sklepy internetowe są różne, gotowe i na zamówienie, ale klient musi mieć szansę kupić.

Marta Wiśniewska pisze...

Gdy mamy własny sklep internetowy to myślę, że jak najbardziej taka promocja jest wskazana. Jednak należy przede wszystkim zadać o płatności online https://www.cashbill.pl/ w takim sklepie, gdyż bez tego nie będziemy mieli żadnych klientów.

Adrian Pawlak pisze...

Moim zdaniem warto promować się w Ceneo, gdyż możemy zawsze w ten sposób pozyskać dodatkowy ruch do sklepu. Posiadając sklep online, powinniśmy oprócz promocji zwrócić szczególną uwagę na metody płatności oraz wysyłki jakie oferujemy klientom. Jeżeli chodzi o te drugie zdecydowałem się połączyć mój sklep z systemem Sendit. Sendit zapewnia integrację z szeroką ofertą kurierską, która dostępna jest w trakcie robienia zakupów. Realizowaną przez danego kuriera paczkę można potem monitorować dzięki rozbudowanemu narzędziu do śledzenia paczek https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek/. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne i znacznie upraszcza obsługę sklepu online.

OzonMedia pisze...

Ceneo jak każdy marketplace jest świetnym miejscem na promocję, ale warto nie zapominać, że stworzenie profesjonalnej strony www jest bardzo ważne dla późniejszej konwersji, zerknij na usługi marketngowe Agencja Marketingowa Wrocław i ich ofertę projektowania stron internetowych. Korzystanie z projektanta stron internetowych może zaoszczędzić czas i stres w krótkim okresie, a także zapewnić witrynę internetową, która w dłuższej perspektywie oferuje ogromną wartość dla Twojej firmy. Na rynku dostępne są narzędzia do tworzenia stron internetowych dla osób posiadających podstawową wiedzę na temat projektowania stron internetowych, ale ważne jest, aby nie lekceważyć ograniczeń tych produktów ani czasu potrzebnego na ich opanowanie. Ostatecznie musisz ustalić, jak ważna jest strona internetowa dla sukcesu Twojej firmy oraz czy Twój czas i zasoby lepiej byłoby wykorzystać w innym miejscu.

Julia Poleska pisze...

Ceneo to ciekawy przypadek. Uważam że ludzie coraz częściej tam patrzą i oceniają produkt. Pozyskiwanie towaru z Aliexpress i opinie na Ceneo nie idą ze sobą w parze.

Dominika Starańska pisze...

Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

Prestaguru pisze...

Promocja sklepu internetowego to bardzo ważny element w pozyskiwaniu nowych klientów. Warto zadbać również o sam wygląd strony oraz płynność działania.

Piotr.Zolna pisze...

Coraz więcej osób decyduje się na zakupy w sklepach internetowych. Osobiście prowadzę własny sklep internetowy i codziennie nadaje dziesiątki przesyłek do moich klientów, dlatego korzystam z usług platformy logistycznej. Zainteresowanym tematem mogę polecić sprawdzić porady na temat WooCommerce w artykule na stronie - https://www.milekcorp.com/pl/biznesowo/czym-jest-woocommerce.html .

SITAB pisze...

Ceneo to tylko przepalone pieniądze. Zakup z ceneo graniczy z cudem. Lepiej zainwestować w google ads https://sitab.pl/google-ads/

Prześlij komentarz

Podziel się swoimi myślami.Spam nie będzie tolerowany.