czwartek, 10 maja 2012

Kierowanie geograficzne reklam w Google Adwords

W tym artykule opiszę metody kierowania reklamy w wyszukiwarce Google na podstawie lokalizacji geograficznej użytkownika.

Rafał Lysik
Wiadomo powszechnie, że reklamodawcy Adwords mogą kierować reklamę na konkretne państwa, miasta lub województwa. Możliwe jest także niestandardowe kierowanie na konkretne miasto lub punkt na mapie przy podaniu promienia zasięgu reklamy, np. 50 km. Jak w takim razie działa takie ustawienie lokalizacji reklamy od strony użytkownika korzystającego z wyszukiwarki Google.

Na wstępie dodam, że będę tu rozważać jedynie płatne wyniki wyszukiwania w Google, czyli Linki sponsorowane.

Jak działa kierowanie reklam na lokalizację w Google ?
Wyświetlanie reklam w oparciu o lokalizacje bierze pod uwagę kilka czynników. Są to:
  • wpisywane frazy do wyszukiwarki Google,
  • lokalizację geograficzną użytkownika,
  • z jakiej strony i domeny korzysta użytkownik.

Po kolei omówię poszczególne punkty.

Ad. 1) Frazy wpisywane do wyszukiwarki Google stanowią wskazówkę dla systemu reklamowego Adwords, czego szuka użytkownik oraz być może gdzie. Przykładowo jeśli użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę hotele Poznań to oznacza, że niekoniecznie znajduje się w Poznaniu, ale interesują go hotele w tym mieście. W związku z tym, system reklamowy Adwords powinien wyświetlić temu szukającemu reklamę o hotelach w Poznaniu, choćby nawet lokalizacja fizyczna tego użytkownika wskazywała na inne miasto, np. Szczecin.

Ad. 2) Lokalizacja geograficzna użytkownika ustalana jest na podstawie adresu IP jego dostawcy Internetu z dokładnością do 0,5-1,0 km. Może ona być także określona na podstawie geolokalizacji wbudowanej w przeglądarki stron www. Jednak aby uszanować prywatność użytkownika, funkcja geolokalizacji wbudowana w przeglądarkę zawsze musi zapytać o zgodę na udostępnienie lokalizacji użytkownika.

Pasek narzędziowy Google toolbar również posiada funkcję ustalania lokalizacji. Można ją oczywiście wyłączyć.

Ad. 3) Wersja językowa wyszukiwarki Google determinuje kraj, z którego użytkownicy zobaczą reklamy Google. Przykładowo jeśli będziemy korzystać z wyszukiwarki Google.de i szukać hotelu w Berlinie, to zobaczymy reklamy kierowane na Niemcy, choćbyśmy nawet znajdowali się fizycznie w Polsce.

Jeśli jesteśmy zalogowani na swoje konto Google i mamy ustawione domyślne miasto, to system Adwords również weźmie to pod uwagę i będzie najpierw wyświetlał reklamy kierowane na to ustawione miasto, a dopiero ewentualnie potem opierać się na lokalizacji IP. Lokalizacja ta jest zapisywana w pliku cookie, a więc dla każdego komputera z którego korzystamy należy osobno ustawić lokalizację.


Ostatnim czynnikiem który może być brany pod uwagę przy kierowaniu reklam Google odwiedzającym jest historia wpisywanych adresów do Map Google lub ustawienia preferowanej lokalizacji. Na tej podstawie system reklamowy Adwords może ustalić nasze prawdopodobne położenie.

Podsumowanie
Jak się okazuje, system reklamowy Adwords może ustalić lokalizację geograficzną użytkownika na podstawie wielu źródeł. Oczywiście informacje te są przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności usług Google, jednak podejrzliwi mogą porównywać Google do Wielkiego Brata, który wie o nas wszystko. Faktem jest, że dzięki kierowaniu geograficznemu użytkownicy otrzymują bardziej relewatne reklamy, a budżet reklamodawców jest rozważnie i przemyślanie wydawany.

0 komentarzy:

Prześlij komentarz