środa, 9 stycznia 2013

Wirtualna Polska na sprzedaż?

Wszystko na to wskazuje.

Dość ciekawie było na polskim rynku internetowym 10-12 lat temu. Większość portali dopiero startowała, nikt się specjalnie nie spieszył aby skonsumować cały tort i przejąć rynek. Dziś, w 2013 roku rynek wygląda już zupełnie inaczej. Na tym rynku mają szansę przetrwać tylko silni gracze. Który portal jest dziś najbardziej popularny? Hoga, WP, Interia czy Onet?

Podobne pytania widać zadają sobie menedżerzy zarządzający Telekomunikacji Polskiej, która jest właścicielem Wirtualnej Polski. Jeszcze w ubiegłym miesiąca TP rozesłała zaproszenia do potencjalnych doradców, którzy pracowaliby przy sprzedaży udziałów Wirtualnej Polski. Takie dane podała agencja Reuters, choć TP na razie nie komentuje sprawy.

Czy więc portal WP ma wciąż potencjał?
Okazuje się, że tak. Wirtualna Polska ma duży potencjał, ale wszystko wskazuje na to, że jej obecny właściciel nie ma za bardzo pomysłu na nią. W dodatku Telekomunikacja Polska potrzebuje usilnie pieniędzy na modernizację swoich sieci kablowych, telefonii mobilnej oraz na rezerwację częstotliwości w technologii LTE.

Analitycy szacują, że mechanizm wyceny może być podobny jak w przypadku Onetu, którego w ubiegłym roku kupił Ringier Axel Springiel. Onet sprzedano za 1,26 mld zł, ile więc mogłaby dostać TP za udziały WP?

WP miała w 2011 r. 178,5 mln zł przychodów. Zysk netto wyniósł 21 mln zł, a zysk operacyjny 25 mln zł. Przy wycenie bierze się zwykle pod uwagę wskaźnik EBITDA, który jest zyskiem operacyjnym powiększonym o amortyzację. Dla Wirtualnej Polski wskaźnik ten wyniósł 40,5 mln zł.
Onet został sprzedany za 13-krotność wskaźnika EBIDTA. Biorąc pod uwagę takie same kryteria, Wirtualna Polska mogłaby zostać sprzedana za ok. 520 mln zł. To pokaźna suma, nie do pogarczenia przez Telekomunikację Polską, mówią eksperci.

Obecnie WP jest drugim w Polsce portalem ogólnotematycznym. Notuje ok. 10 mln uu (dane za październik 2012), a wliczając to pozostałe serwisy WP jest to razem 12 mln unikalnych użytkowników. Grupa witryn portalu WP notuje ok. 2,37 mln odsłon miesięcznie, podczas gdy Onet notuje 2,47 mln odsłon. Widać więc, że portal WP jest silnym graczem na rynku.

0 komentarzy:

Prześlij komentarz