wtorek, 26 listopada 2013

Kolorystyka witryny internetowej to nie przypadek

Kolorystyka strony to bardzo ważna rzecz i nie raz decyduje o tym, czy użytkownik zostanie na stronie, czy za sekundę ją opuści.

Rafał Lysik
Kolorystyce strony internetowej warto poświęcić należną jej uwagę. Często jest tak, że sam webmaster po skończeniu pracy nad stroną uważa że strona jest dobra, a przypadkowy odwiedzający który widzi pierwszy raz tą stronę jest całkowicie odmiennego zdania i uważa, że strona straszy albo męczy odwiedzającego. Chciałem tu zwrócić uwagę na opinię o stronie. To element często zaniedbywany przez webmasterów, właścicieli witryn i firmy posiadające strony firmowe. Często opinia obcego człowieka może wiele pomóc i mogą to być korzyści wymierne dla webmastera. Źle dobrana kolorystyka strony męczy odwiedzającego tym bardziej, im więcej czasu musi/chce on spędzać na tej stronie. Taki odwiedzający może porzucić stronę, może skrócić czas pobytu na niej do niezbędnego minimum, a na pewno już nie poleci tej strony znajomym. Same straty dla właściciela witryny których przecież można uniknąć, jeśli właściciel witryny zbierze bezstronnicze opinie o stronie na wstępnym etapie jej powstawania. Pierwszym sygnałem że kolorystyka naszej strony może być źle dobrana mogą być właśnie zbieżne opinie kilku przypadkowych osób którym pokażemy naszą stronę a także statystyki Analytics, głównie stopień odrzuceń, czas spędzony na stronie, zaangażowanie odwiedzających, liczba nowych a powracających odwiedzających.

Ostatni miesiąc pracowałem nad webaplikacją dla managerów sprzedaży. Dbałem oczywiście głównie o funkcjonalność aplikacji, ze względu na czas którego nie miałem zbyt wiele. Wygląd aplikacji pozostawiłem na koniec uznając, że jest to rzecz najmniej ważna. Błąd! Na szczęście udało mi się go w miarę szybko naprawić. W czym tkwił błąd? W aplikacji zrobiłem zielone cieniowanie, całość kolorystyki była w biało-zielone gradienty. Przez pierwszy miesiąc w moim odczuciu (jako webmastera) strona wydawała się estetyczna i funkcjonalna. Jednak spędzając kilka godzin dziennie w aplikacji (pracując na niej i udoskonalając ją) po miesiącu odczuwałem naprawdę znużenie i znudzenie aplikacją, żeby nie powiedzieć, że zmuszałem się do wchodzenia do tej aplikacji. W czym był powód?
W kolorze właśnie. Kolor zielony uspokaja, nie motywuje do działania, nie jest zalecany dla ludzi energicznych. A przecież główni użytkownicy aplikacji to managerowie sprzedaży, ludzie bardzo energiczni i muszący realizować swoje cele sprzedażowe! Po zmianie kolorystyki aplikacji na niebieski wszyscy odczuli poprawę komfortu pracy w aplikacji.

Jakie narzędzia wykorzystuję przy tworzeniu kolorystyki strony?
Często gęsto korzystam ze strony http://kolorystyka.pl/ jako podstawowego źródła wiedzy o kolorach. Korzystam również z poradników, stron i aplikacji producentów farb w zakresie odpowiedniego doboru kolorów. Pamiętajcie! Kolor strony nie może być przypadkowy. Każda strona internetowa ma swój charakter, swój cel istnienia i swoją funkcjonalność. Niewłaściwy kolor strony może skutecznie zniszczyć powyższe. Dlatego korzystajmy z narzędzi wspomagających projektowanie odcieni witryny i zbierajmy opinie nt. kolorów i usability stron internetowych.

Ostatnio przeszukując internet natrafiłem na stronę firmy PgmSoft oferującą przemysłowe drukarki etykiet. Miałem już wstępne rozeznanie w temacie, więc interesowała mnie od razu cena drukarek. Niestety na stronie firmowej cena ta nie była zbyt widoczna.


Przyznacie, że cena tych dwóch produktów jest słabo wyeksponowana. A mogłoby być lepiej!
Prosty zabieg na poniższym obrazku zdecydowanie poprawił czytelność ceny produktu.


0 komentarzy:

Prześlij komentarz

Podziel się swoimi myślami.Spam nie będzie tolerowany.