wtorek, 17 lipca 2012

Darmowy kurs pozycjonowania cz. IV - Na jakie słowa kluczowe pozycjonować stronę

Czyli jak właściwe dobrać  słowa kluczowe do strony internetowej.

Rafał Lysik
Od czasu do czasu spotykam się z sytuacją, gdy klient jest bardzo optymistycznie nastawiony do internetu i chciałby zacząć już coś robić. Trudno takiego człowieka utrzymać w ryzach, gdyż najpierw pewne rzeczy trzeba mu wytłumaczyć. Na moje pytanie na jakie frazy chciałby pozycjonować stronę odpowiedzią jest dłuższa chwila zastanowienia, po czym z reguły odpowiada "no wiesz, warsztat samochodowy, wymiana opon, transport samochodowy". Prawdę mówiąc w tych kilku słowach kryje się wszystko i nic zarazem. W tej części kursu pozycjonowania zajmiemy się właściwym doborem słów kluczowych.

Dobór słów kluczowych po których będziemy pozycjonować stronę jest bardzo ważną czynnością przed przystąpieniem do pozycjonowania. Po pierwsze będziemy liczyli na to, że pozycja strony na te słowa będzie systematycznie się wspinała, a przez to ruch z wyszukiwarki na te słowa kluczowe będzie nam rósł. Powinniśmy więc zadbać o to, by odwiedzający znalazł na naszej stronie to, czego szuka. Po drugie słowa kluczowe należy pogrupować, a do każdej frazy przypisać podstronę, która będzie pozycjonowana. Podobnie jak w Adwords, wprowadzi to porządek do naszych działań. Jeśli strona jest wąskotematyczna, to takiego problemu nie ma.

Po pierwsze powinniśmy omówić wspólnie z właścicielem strony, na jakim terenie jego firma prowadzi działalność. Ma to na celu ograniczenie liczby wejść kompletnie bezużytecznych z punktu widzenia biznesu (tzw. odrzuceń), gdyż odwiedzający nie znajduje na stronie tego czego szuka i wychodzi. Kilka przykładów. 'Transport samochodowy do 3,5 t Warszawa' to dobre słowo kluczowe dla firmy transportowej z Warszawy lub woj. mazowieckiego. Złe słowo kluczowe dla tej firmy to np. 'transport samochodowy', w dodatku wypozycjonowanie się na to słowo będzie o niebo trudniejsze. A dlaczego złe ? Dlatego, że takie słowa wpisują potencjalni zainteresowani w Krakowie, Rzeszowie i na Pomorzu. Właścicielowi firmy transportowej nie będzie opłacało się posyłać auta do Krakowa w celu przewiezienia towaru, w dodatku musi to być konkurencyjne cenowo z usługami krakowskich przewoźników. Kolejny przykład to 'Tanie noclegi w Kołobrzegu'. Jest to dobre słowo kluczowe dla właściciela pensjonatu w Kołobrzegu, który chce wynajmować turystom pokoje. I tu dochodzimy do sedna sprawy.

Jak ustalić dobre słowa kluczowe ?
Po pierwsze powinniśmy postawić się w rolę użytkownika odwiedzającego naszą stronę, potencjalnego klienta. Czego on może szukać na stronie ? Co go może interesować ? Czy moja strona pomaga znaleźć użytkownikowi to, czego szuka ? Czy jestem specjalistą w temacie, który jest poruszony na mojej stronie? Czy moja strona jest robiona z myślą o użytkowniku, czy jest intuicyjna, przejrzysta, czy posiada wygodną nawigację, odpowiedni design i kolorystykę, który nie męczy i nie odpycha odwiedzającego?

Dopiero po odpowiedziach na powyższe pytania pozycjoner może zabrać się do roboty. Jeszcze mała uwaga odnośnie pytania o specjalność z danego zakresu. Wyobraźmy sobie sytuację, że właściciel warsztatu samochodowego pozycjonuje się na takie słowa jak 'skup używanych samochodów', 'autozłomowanie' czy 'transport samochodowy'. Myśli, że w ten sposób będzie miał większy ruch na stronie. Ale jego firma zajmuje się tylko i wyłącznie przeglądami samochodów, wymianą kół i oleju, myciem silników oraz sprzedażą drobnych części samochodowych. Jeśli do takiego właściciela warsztatu samochodowego zaczną dzwonić ludzie zainteresowani złomowaniem samochodów czy poszukujący auta do transportu towarów a właściciel firmy nie będzie im mógł nic sensownego zaproponować (bo nie zajmuje się taką działalnością), to nie dość że będzie to uszczerbek na prestiżu jego firmy, to jeszcze część klientów straci bezpowrotnie. W skrócie: zajmujemy się tym, na czym się dobrze znamy.

Aby pozycjonować stronę internetową, ta musi wpierw istnieć. To oczywiste. Dopiero potem można myśleć o pozycjonowaniu jej na pewne słowa kluczowe. Dlatego moją radą jest, abyście porozmawiali na temat waszej strony internetowej z waszymi znajomymi lub współpracownikami i wspólnie zastanowili się, jaki cel biznesowy chcecie osiągnąć. Pomocne w tym celu mogą być pytania, które wypisałem wyżej. Ręczę za to, że wasi znajomi dadzą wam garść przydatnych uwag, co im się w waszej stronie nie podoba, czego na tej stronie brakuje lub co możnaby ulepszyć. To bardzo cenna informacja zwrotna! Wykorzystajcie ją, aby jeszcze bardziej udoskonalić wasze strony.
Mając już obraz tego co chcemy osiągnąć, możemy doprecyzować nasze słowa kluczowe. W tym celu można posłużyć się narzędziem propozycji słów kluczowych. Jest to narzędzie dostępne standardowo na koncie Adwords i dostarcza bardzo pożytecznych informacji. Przykładowo, za pomocą tego narzędzia możemy otrzymać bezpośrednio lub pośrednio spokrewnione słowa kluczowe z daną witryną internetową lub kategorią tematyczną. Narzędzie to dostarcza jeszcze jednej bardzo istotnej informacji. Pozwala się zorientować na ile dane słowo kluczowe jest konkurencyjne, a więc jest to dla nas jako pozycjonera informacja ile wysiłku będziemy musieli włożyć, aby wypozycjonować się na to słowo.
Kolejnych cennych danych dostarczy nam analiza stron konkurencji. Wpiszmy w wyszukiwarkę przykładowe słowo kluczowe na które chcemy się pozycjonować i odwiedźmy pięć pierwszych wyników wyszukiwania (*). Podpatrzmy na tych stronach takie elementy jak słowa w menu, słowa w dziale oferta, metatagi title i description w źródle strony, słowa podkreślone w treści strony, slogan i logo graficzne. To wszystko dostarcza nam informacji o dobrych słowach kluczowych dla danej strony, bo skoro witryna jest w wyszukiwarce na dane słowo kluczowe w Top10, tzn. że jej jakość jest dobra w ocenie wyszukiwarki. Do tego samego powinniśmy dążyć ze swoją stroną.

Zbierając dane z  powyższych punktów, a mianowicie z wcielenia się w potencjalnego klienta, zapoznając się z opiniami waszych znajomych nt. witryny, z narzędzia propozycji słów kluczowych oraz z analizy stron konkurencji dostaniemy kompletną listę słów kluczowych odniesioną do naszej strony, jak i całej kategorii tematycznej. Oczywiście nie wszystkie z tych słów musimy na początek wybrać, aczkolwiek warto je mieć wszystkie cały czas na uwadze, aby w razie potrzeby wymienić pozycjonowane słowa kluczowe na te, które niosą większy potencjał. Pamiętajcie, że żadna firma pozycjonująca nie zagwarantuje wam pozycji w Top 10 danej wyszukiwarki. Skoro ktoś daje wam takie zapewnienia, to najzwyczajniej was okłamuje. To jest podwórko Google i nikt tu nie może niczego zagwarantować. Zresztą widać to po kolejnych aktualizacjach algorytmu wyszukiwarki Google, gdzie pozycjonerzy lamentują, że ich strony spadły w siną dal. Jeśli już chcecie zlecić pozycjonowanie swojej strony internetowej firmie, to wybierzcie przynajmniej słowa kluczowe które dadzą waszej witrynie potencjał, przykładowo 'hydraulik Szczecin' dla firmy zajmującej się montażem instalacji wodnych i kanalizacji. Jeśli firma pozycjonująca zaproponuje wam "gwarantowane" słowa kluczowe które wypozycjonuje na Top 10 takie jak 'instalacja grzejników szczecin' czy 'instalacje zimnej wody szczecin' czy 'najtańsze usługi hydrauliczne w szczecinie' to radzę natychmiast obejrzeć się za inną firmą pozycjonerską. Nie sztuka wypozycjonować stronę na takie frazy, sztuką jest wypozycjonować się na frazy konkurencyjne i co ważne, z długofalowym efektem. Pamiętajcie, że firmy pozycjonerskie mają sprytnie skonstruowane umowy i ich nieczytanie może poskutkować tym, że będziecie rwali sobie włosy z głowy. Znane są masowe przypadki firm o nazwach zaczynających się na Og.. czy Su... które w podstępny sposób łapały frajerów klientów na swoje usługi, każąc im słono płacić za łatwe słowa kluczowe, a nawet strasząc rejestrami długów i windykacją, jeśli nie zapłacimy faktur za pozycjonowanie. A wymówienie takiej umowy to już inna bajka. Pamiętajcie. Jeśli jesteście klientami, to wy płacicie ale i wymagacie. Jak ktoś nie umie spełnić waszych oczekiwań, to szukajcie innej firmy. A w dzisiejszych czasach standardem są opłaty za pozycjonowanie tylko po wystąpieniu efektów. Zwróćcie uwagę na to, aby takim efektem nie było wypozycjonowanie strony na frazę 'najtańsze usługi hydrauliczne w szczecinie' ;)

* - Nie powinniśmy brać pod uwagi katalogów stron, porównywarek cen, aukcji internetowych w Top10 wyszukiwarki.

0 komentarzy:

Prześlij komentarz