czwartek, 7 czerwca 2012

Darmowy kurs pozycjonowania cz. I

Rozpoczynam kilkunastoczęściowy, darmowy kurs pozycjonowania. Wiedza zawarta w tym kursie nie jest tajemna, ale mimo wszystko firmy życzą sobie kilkaset zł miesięcznie za pozycjonowanie Twojej strony. W kursie zostaną przedstawione zagadnienia wpływające na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych.
Rafał Lysik
Pozycjonowanie to proces, który nastawiony jest na długofalowe efekty, a dobrze wykonany uwidoczni Twoją stronę w wyszukiwarkach i sprawi, że więcej pieniędzy zostanie w Twoim portfelu, niż gdybyś musiał promować swoją stronę za pomocą linków sponsorowanych. Podstawowa różnica między pozycjonowaniem a linkami sponsorowanymi to właśnie sposób, w jaki link do Twojej strony pojawia się w wyszukiwarce. W Linkach sponsorowanych płacisz za konkretne kliknięcia linku do Twojej strony. Kampanię linków sponsorowanych można uruchomić praktycznie w ciągu jednego dnia, niemniej kampania będzie aktywna dopóki, dopóty będziesz posiadał środki na swoim koncie Adwords. Poza tym linki sponsorowane pojawiają się w płatnych wynikach wyszukiwania i nie mają wpływu na bezpłatne wyniki wyszukiwania, tzw. wyniki organiczne. Pozycjonowanie to szereg działań mających na celu uwidocznienie strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Za obecność w organicznych wynikach wyszukiwania nie płaci się właścicielowi wyszukiwarki (mowa o Google), co najwyżej firmie pozycjonującej. Dzięki temu kursowi będziesz w stanie sam pozycjonować swoją stronę, a zaoszczędzone pieniądze możesz przeznaczyć na inne wydatki marketingowe.
Podział na płatne wyniki wyszukiwania (czerwone) i naturalne (zielone).

Na świecie funkcjonuje raczej pojęcie SEO, czyli Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. Na SEO składają się pozycjonowanie i optymalizacja strony, czyli:
SEO=Pozycjonowanie + Optymalizacja strony

Drugi ważny wzór i definicja, skoro mowa już o linkach sponsorowanych, to SEM:
SEM=SEO+PPC
Krótko mówiąc, SEM (Marketing w wyszukiwarkach internetowych) to działania mające na celu poprawę widoczności strony w naturalnych wynikach wyszukiwania (SEO) oraz w wynikach płatnych, czyli PPC (Pay Per Click). Linkami sponsorowanymi nie będziemy się zajmować w tym kursie.

W kursie będziemy zajmować się pozycjonowaniem głównie w wyszukiwarce Google. Uzasadnienie jest proste, gdyż według gemiusRanking PL 97,2 % wejść na witryny internetowe zainicjowanych przez internautów z Polski odbyło się z użyciem silnika Google. A z silnika Google korzystają m.in. witryny google.pl, onet.pl, interia.pl.

Pozycjonowanie to proces ciągły i powinien być regularnie wykonywany. Ma on na celu zbudowanie solidnego zaplecza i pozyskanie wartościowych linków do Twojej strony. Linki są bardzo ważne, ale warto skupić się na jakości i reputacji stron, które linkują do naszej strony. Google rozpoznaje jaka domena linkuje do Twojej strony. Jeśli jest to domena o uznanej reputacji, jej moc jest większa w oczach wyszukiwarki, niż link z domeny niskiej jakości. To tak jak z opinią naszych znajomych na dany temat. Jeśli przyjaciel poleci nam restaurację X, to dla nas opinia ta ma większą wartość, niż opinia od nieznanego człowieka lub opinia z internetu.

Drugim procesem jest optymalizacja, czyli takie dostosowanie witryny, aby była przyjazna użytkownikom, a przez to i wyszukiwarkom. Przez optymalizację rozumie się (prze)budowę struktury witryny, stworzenie przyjaznych linków, wytłuszczenie ważnych słów, opisanie elementów na stronie, przekierowania podstron, właściwe wewnętrzne linkowanie, obsługa wyszukiwarki na stronie, dostęp lub zabronienie w pliku robots.txt do zaindeksowania pewnych stron, stosowanie atrybutu canonical do oznaczenia zduplikowanych treści, właściwe oznaczenie linków atrybutem nofollow itp.

Korzyści wynikające z pozycjonowania stron
Dlaczego warto pozycjonować się w wyszukiwarkach internetowych? Dlatego, że dziennie tysiące użytkowników wyszukiwarki poszukuje w internecie produktów lub usług, m.in. tych, które Ty masz w swojej ofercie. Dlaczego więc nie ułatwić tym potencjalnym klientom dotarcia do Twojej strony? Jeśli oferujesz produkt lub usługę dobrej jakości, to korzyść z pozycjonowania będzie dwojaka. Odwiedzający Twoją stronę zakupią produkt dobrej jakości lub po dobrej cenie i będą z niego zadowoleni lub też uzyskają informację, której szukali. Zadowolony będziesz także Ty, gdyż dzięki pozycjonowaniu powiększysz sprzedaż lub odwiedziny Twojej strony. Różne są cele budowy stron internetowych, ale jedna jest korzyść wspólna. Skoro tworzysz stronę to chcesz, aby coraz więcej ludzi ją odwiedzało. Więcej odwiedzin na Twojej stronie oznacza większą sprzedaż, budowanie bazy klientów, rozpowszechnienie informacji zawartych na Twojej stronie na większą liczbę odbiorców, budowanie listy mailingowej, pozyskanie ekspertów z branży jako czytelników itp.

Zapewne sam wielokrotnie w ciągu dnia korzystasz z wyszukiwarki Google. Z doświadczenia wiesz, że rzadko kiedy przechodzisz na drugą stronę wyników wyszukiwania. Z badań wynika, że 95% internautów nie przechodzi dalej na drugą stronę wyników wyszukiwania. Dlatego bardzo ważne jest, aby znaleźć się w Top10 na kluczowe dla Ciebie frazy.
Szacunkowa liczba wejść z SERP na daną frazę.
Orientujesz się prawdopodobnie, że wpisywane frazy dzielą się na mniej i bardziej konkurencyjne. Zdecydowanie bardziej konkurencyjne są frazy takie jak domy warszawa, opony kraków, warsztat samochodowy gliwice niż skup kory sosnowej kielce czy krzyżówki online.

O pozycjonowaniu warto pomyśleć już wtedy, gdy zabierasz się za budowę swojej strony. Jeśli tego nie zrobisz to później może okazać się, że strona wymaga gruntownej przebudowy, która pochłonie np. 2 miesiące. A to co chciałbym podkreślić to złota zasada: pozycjonować powinno się już zoptymalizowane strony, które są zbudowane dla użytkowników i dostarczają użytkownikowi informacji której poszukuje.

Warto wspomnieć również o tym, że każdego roku zmieniają się algorytmy wyszukiwarek. Ciągle trwa walka między spamerami a wyszukiwarkami, które mają na celu dostarczyć użytkownikowi treści, których poszukuje. Walka ta będzie nieustanna, dlatego powinniśmy przygotować się na ciągłą pracę nad swoją stroną. W pozycjonowaniu nie można osiągnąć trwałego efektu optymalizując stronę i pozyskując kilka linków. Pamiętajcie, że kto nie idzie do przodu, ten się cofa. To ciągle obowiązująca zasada odnosząca się do biznesu. Wygra ten, kto prędzej ją zrozumie.

Kolejną zaletą pozycjonowania przez Ciebie swoich stron będzie to, że zabezpieczysz się w ten sposób przed niespodziankami, które firmy pozycjonujące serwują swoim klientom, gdy Ci zechcą wymówić u nich umowę na pozycjonowanie. Gwałtowne odpinanie zaplecza przez taką firmę powoduje, że strona pozycjonowana wylatuje hen daleko.

Wiedza którą zdobędziesz w tym kursie da Ci wymierne korzyści. Zaoszczędzisz co miesiąc od kilkudziesięciu do kilkuset zł (tyle co miesiąc musiałbyś płacić firmie pozycjonującej) oraz zdobędziesz wiedzę która pozwoli Ci budować strony dobrej jakości, jakże lubiane przez wyszukiwarki.

Porównanie zalet i wad SEO i PPC

 Cecha  PPC  SEO
 Szybkość efektu  bardzo szybki (1 dzień lub więcej)  wolny (1 miesiąc do 2 lat)
 Stabilność efektu  średnia, dopóki będą środki na reklamę  długa
 Łatwość mierzenia  łatwa, raporty Adwords, ROI  łatwa, statystyki Analytics i monitor pozycji
 Koszt  średni lub drogi zależnie od popularności frazy  tani lub średni, zależny od konkurencyjności frazy
 Jakość witryny  nie musi być dobra  musi być dobra
 Działania wstępne stworzenie kampanii, ustalenie budżetu, ustalenie fraz, dodanie konwersji, być może konieczna będzie przebudowa strony  optymalizacja strony


Słowniczek
SERP - strona wyników wyszukiwania, zawierająca zwykle 10 linków prowadzących do stron internetowych, w których znajdują się poszukiwane treści.


1 komentarzy:

trader pisze...

dobry początek, no to czekamy na kolejną część :)

Prześlij komentarz