sobota, 18 marca 2017

Ekojazda samochodem

Czyli jak jeździć samochodem bezpieczniej, taniej i ekologiczniej. Zapraszam do lektury.

Ekonomiczna jazda samochodem nie była kiedyś popularna. Mało kto nawet wiedział, co to znaczy. W tym artykule przyjrzymy się wadom (tak, są) i zaletom ekojazdy samochodem. Ale najpierw rozwiniemy sobie pojęcie ekojazda. Co to właściwie znaczy?
W skrócie mógłbym powiedzieć że to ekonomiczna, ekologiczna i bezpieczna jazda samochodem. Na to czy nasza jazda będzie eko ma wpływ kilka czynników, które tu omówimy.
Ekojazda (ang. ecodriving) ma więcej zalet niż wad. Zaletą która przemawia chyba do wszystkich kierowców jest oszczędność paliwa. Niektóre testy potwierdzają, że ekojazda powoduje mniejsze zużycie paliwa nawet o 25-30%. Skąd się biorą takie oszczędności? Jedziemy równomiernie tak długo jak się da. Nie przyspieszamy gwałtownie, hamujemy odpowiednio wcześniej. Na dociskamy gazu do dechy. 
Czy jazda eko jest ekologiczna? Spróbujmy się nad tym zastanowić. Jadąc jednostajnym tempem nie przyspieszamy i nie hamujemy gwałtownie. Dobieramy optymalnie prędkość i biegi. To powoduje, że nasz wóz wydala do atmosfery mniej Co2, związków azotu i siarki. To jest korzystne dla środowiska.
A czy ekojazda jest bezpiezniejsza? Bez wątpienia tak. Jedziemy rozważnie i równomiernie. Nie podejmujemy gwałtownych i ryzykownych manewrów na drodze. Obserwujemy ruch na drodze i staramy się przewidzieć wydarzenia. Czy ekojazda ma wady? Ma. Do tych wad należy mniej dynamiczna jazda na drodze i nieco dłuższy czas przejazdu. Ale w wielu przypadkach oszczędności paliwa rekompensują te wady. Poniżej lista porad dzięki którym będziemy jeździć samochodem bardziej eko, a korzyści z takiej jazdy są przedstawione wyżej.

  • Przed wyruszeniem w trasę sprawdź ciśnienie w oponach i dopompuj powietrza w przypadku, gdyby spadło poniżej 2 barów w przednich kołach i 2,2 bara w tylnych (dla samochodów osobowych).
  • Przed wyruszeniem w trasę wyjmij z bagażnika wszystkie niepotrzebne, ciężkie przedmioty.
  • W czasie zimy nie rozgrzewaj silnika kilka minut przed jazdą. To błędne przekonanie z przeszłości. Zimny silnik rozgrzewa się wolniej niż w czasie jazdy i generuje więcej spalin do otoczenia. Nie gazuj niepotrzebnie auta na postoju.
  • W czasie jazdy na autostradzie nie przekraczaj prędkości 120 km/h. Większa prędkość powoduje nieproporcjonalnie większe zużycie paliwa, gdyż opory aerodynamiczne mają już duże znaczenie.
  • Jeźdź na możliwie najniższych obrotach na możliwie najwyższym biegu. W praktyce obroty nie powinny spadać poniżej 2000 obr/min.
  • Wyłączaj silnik w przypadku planowanego postoju dłuższego niż 1 minuta.
  • Dojeżdżaj do skrzyżowania hamując silnikiem. Wtedy silnik nie spala benzyny, a klocki hamulcowe ulegają mniejszemu zużyciu.
  • Staraj się możliwie szybko wrzucić docelowy bieg pamiętając przy tym, aby pedał gazu wciskać maksymalnie do 3/4 zakresu. 
  • Nie wyprzedzaj niepotrzebnie tylko po to, żeby za chwilę hamować lub stać na światłach.
  • Klimatyzacja potrafi zużyć dodatkowo 1 litr paliwa na 100 km. Korzystaj z niej tylko w konieczności. Przy prędkości do 50 km/h nie włączaj klimatyzacji, zamiast tego możesz otworzyć szyby. Pilnuj aby różnica temperatur na zewnątrz i w klimatyzowanym samochodzie nie była większa niż 5 st. C.
  • Podczas jazdy autostradą nie otwieraj okien, nie otwieraj szyberdachu, nie wystawiaj ręki za okno. To zaburza opływ aerodynamiczny powietrza i powoduje większe opory.
  • Włączenie podgrzewania siedzeń, szyb czy lusterek znacząco zwiększa zużycie energii w samochodzie. Staraj się robić to w ostateczności.
  • Dbaj o odpowiedni poziom oleju w silniku. Jeśli oleju masz zbyt mało, smarowanie jest słabe i przekłada się to na większe opory wewnętrzne silnika. Stosuj olej o odpowiedniej lepkości. Jeszcze kilkanaście lat temu stosowanie olejów 0W czy 5W było nie do pomyślenia. Dziś się przekonujemy do ich zalet.
  • Raz na kilka miesięcy możesz zatankować paliwo uszlechetnione, np. marki Verva czy Ultimate. Co daje takie paliwo? Zawiera dodatki przeciwutleniające, myjące, przeciwkorozyjne. Paliwo takie potrafi zwiększyć moc silnika o 1-2%, obniżyć zużycie paliwa o ok. 1%, przyczynia się do przedłużenia żywotności silnika i emituje do atmosfery mniej toksyn.
Dajcie znać w komentarzach czy spodobał Wam się temat. Sam jestem kierowcą od kilku lat i zebrałem w jednym miejscu dobre praktyki których sam się nauczyłem. Szerokiej drogi!

2 komentarzy:

Moje Gotowanie pisze...

świetny temat :-)

Alojzy Środa pisze...

Instruktorzy z www.albar.krakow.pl nauczyli mnie jeździć. Jestem im bardzo wdzięczny, bowiem egzamin na prawo jazdy zdałem za pierwszym razem.

Prześlij komentarz

Podziel się swoimi myślami.Spam nie będzie tolerowany.