niedziela, 28 października 2012

Darmowy kurs pozycjonowania cz. VI - Rola linków w SEO

W tej części kursu zajmiemy się linkami i ich roli w procesie pozycjonowania stron.
Rafał Lysik
Link to odnośnik w treści strony do innej strony. Odnośnik ten może prowadzić do innej strony w serwisie, lub też do zewnętrznego serwisu. Typowy link ma postać:

<a href="http://mojastrona.pl" title="opis strony">Anchor, słowo kluczowe</a>

Jest to link tekstowy, takie najczęściej spotyka się w witrynach.W poprzednich częściach kursu mówiliśmy już o optymalizacji strony, pora powiedzieć coś o linkach. Ich rola w pozycjonowaniu jest bezsporna, choć przez niektórych przeceniana. Mi spodobała się pewna grafika znaleziona na SearchEngineWatch, która obrazowo wyjaśnia rolę linków w procesie pozycjonowania.

W dosłownym tłumaczeniu, linki są paliwem do SEO.

Rola linków w SEO
Nie ulega wątpliwości, że linki mogą wpłynąć pozytywnie na pozycję naszej strony. Jednak postaram się wyjaśnić ten proces byście mnie źle nie zrozumieli. Nie ma sensu mieć stronę do bani dot. warsztatu samochodowego i kupić 1000 linków które będą pojawiać się na blogaskach nastolatek i na stronach z kodami do gier. Nie tędy droga. Po pierwsze należy dokładnie przygotować stronę do pozycjonowania, o tym uczyliście się w poprzednich częściach kursu. Po drugie należy starannie zaplanować strategię pozyskiwania linków, która rzeczywiście będzie napędzała działania SEO. Wszystko to należy robić z głową, najlepiej pod nadzorem osoby z odpowiednią wiedzą. Pamiętajcie: lepiej na początku trzy razy zapytać, niż potem trzy miesiące usuwać skutki nieudolnej pracy ;)

Linki przychodzące mogą zwiększyć wartość naszej witryny w oczach Google. Przy uwzględnianiu wpływu linków przychodzących Google bierze pod uwagę wartość danego linka i reputację domeny z której on pochodzi, a także sumaryczną ilość wszystkich linków. Rozwiniemy to trochę bardziej.

Link linkowi nierówny, dlatego powinniśmy dobrze zaplanować strategię pozyskiwania linków. W świecie SEO funkcjonuje takie pojęcie jak link pozycjonujący. Chodzi o link dofollow przekazujący PageRank. PageRank to algorytm Google stosowany do oceny stron internetowych. Obecnie jego wartość jest dużo mniejsza niż dawniej, aczkolwiek nie należy go pomijać. Link pozycjonujący przenosi część mocy na domenę wskazującą. Wartościowe domeny z dużą ilością treści i mające co najmniej kilkuletni staż w internecie mają dużą moc w oczach Google. Jednak wartościowa domena to taka, która zapracowała na swoją reputację. W takich wartościowych domenach nie można przesadzać z linkami wychodzącymi ani spamowaniem. Nie warto, bo Google prędzej czy później obniży ich wartość. To co warto sobie zapamiętać to fakt, że link jest tym bardziej wartościowy, z im wartościowszej domeny pochodzi. Obrazując to na przykładzie, link do naszej strony na portalu Onet będzie dużo bardziej wartościowy niż na blogu Chudego o którym nikt pewnie nie słyszał ;) Na aukcjach internetowych znajdziemy mnóstwo ofert wpisując do wyszukiwarki link pozycjonujący. Przykładowy opis takiego linka jest następujący:

"Sprzedam link pozycjonujący PR5 DoFollow (ten co przekazuje moc) na 30 dni. Adres strony: www.mojadomena.de. Domena 7 lat. Cena 6 zł. Link w stopce strony. (Liczba sztuk: 30 linków).

Zadaniem pozycjonera jest m.in. pozyskiwać linki o strukturze jak przedstawiona na górze tego wpisu, czyli dofollow. Zastanowimy się teraz, co jest wart taki link, jak w powyższej aukcji. Z reguły sprzedawca chwali się tym, że PR jego strony wynosi x, a strona ma historię np. 7 lat w sieci. Często jednak sprzedawca wstawia nasz link w serwisie który napisał, ale na podstronie. To automatycznie powoduje, że podstrona nie ma już PR5, ale np. 2. Kolejną rzeczą na którą warto zwrócić uwagę przy pozyskiwaniu linków jest kategoria tematyczna strony która będzie linkować do naszej. Najlepsze rezultaty osiąga się, jeśli link będzie umieszczony na stronie o takiej samej tematyce, jak nasza. I nie mam tu namyśli blogów na Wordpressie, gdzie autor napisał 50 minipostów o tematyce sal weselnych, potraw wigilijnych, kredytów hipotecznych, doładowań telefonu i sprzątania na telefon. Mowa o stronach ściśle trzymających się danej tematyki. Jeśli prowadzisz stronę kulinarną, to dobrego linka do niej możesz pozyskać np. na popularnym forum o tej tematyce, ale już bezcelowe jest wstawianie w podpisie linka do Twojej strony w każdym poście forum komputerowego. Tu chciałbym zwrócić uwagę na ilość linków wychodzących. Jeśli będziemy dołączali link do każdej wiadomości pisanej na forum, to forum stanie się albo śmietnikiem, albo farmą linków z punktu widzenia Google. Rezultat jest jeden: link pozyskany z takiej strony będzie prawie bezwartościowy. Najlepiej jest, jeśli pozyskamy link ze strony o dobrej reputacji, która posiada mało linków wychodzących. Wtedy przepływ PageRanku jest taki, że dzieli się on na liczbę linków wychodzących. Im takich linków jest mniej, tym wartość pozyskanego w ten sposób linka jest większa. Dobra strona nie pozwoli sobie na linki nietematycze. Taka sytuacja jest najkorzystniejsza, jeśli link będzie o tej samej tematyce, ze strony o dobrej reputacji, a takich linków wychodzących będzie niewiele.
Jak niewielu pozycjonerów rozumie te zależności, pokażę na przykładzie. Właściciel serwisu dziecięcego sprzedaje linki pozycjonujące w swoim serwisie. Tematyka serwisu to zabawki dla dziecka, przyjście na świat dziecka, pokoik i łóżeczko dla dziecka, zabawki dla dziecka. Przyjrzyjmy się linkom w stopce tego serwisu, jakie jego właściciel sprzedał na aukcji.


Te linki mają na celu tylko jedno: manipulację PageRank. Google ich bardzo nie lubi. Bo jak tłumaczyć obecność linka firmy windykacyjnej na stronie z ubrankami dla dziecka. W stopce tego serwisu naliczyłem 14 linków, podczas gdy aukcja jeszcze trwała i do sprzedania były jeszcze 22 linki. Pytanie do inteligentnych:jaką wartość ma link umieszczony na takiej stronie? 

Kolejna rzecz jaka mi się tu nie podoba (i Google ;) to lokalizacja linka. Skoro link jest umieszczony na samym dole strony to znaczy, że nie jest on ważny, odnosi się on do jakiejś pobocznej strony. Co innego jeśli link znajduje się w headerze strony, w menu, czy w treści artykułu. Kolejną rzeczą jest czas emisji linku. Bezcelowe jest pozyskiwanie linka na 30 lub 60 dni. Aby taki link było coś warty, należy go trzymać na danej stronie co najmniej rok. Google nie lubi, jeśli skaczemy z kwiatka na kwiatek. Jeśli ktoś na forum szukający pomocy na dany temat znajdzie i wstawi tam link do Twojej strony, to raczej będzie on długo egzystował na takiej stronie. Taki link jest wartościowy, bo jest użyteczny dla użytkownika szukającego informacji na dany temat. Musisz o tym pamiętać zawsze, jeśli pozyskujesz linki. Wartościowy link jest rzeczywiście ... wiele warty. Ceny takich linków na giełdzie wynoszą po kilkaset euro za miesiąc. Możesz je również zdobywać sam, o metodach tych napiszemy w kolejnych częściach kursu.

Część witryn i for, a także duże serwisy z treścią, np. Wikipedia, wstawia do wszystkich linków wychodzących atrybut nofollow. Czy link z takim atrybutem jest bezużyteczny w oczach Google? Niekoniecznie, nie do końca. Google zaleca różnorodność w działaniach, a nie trzymanie się ściśle określonego schematu. Link z atrybutem nofollow wprawdzie nie przenosi mocy, ale może zwiększyć ruch do Twojej witryny co również jest korzystne, o ile są to witryny o pokrewnej tematyce.

Podsumowanie
W następnych rozdziałach dowiesz się jak pozyskiwać linki do Twojej witryny. W tej części nauczyłeś się, na co zwracać uwagę w procesie pozyskiwania linków. Musi być jakiś związek między stroną linkującą a Twoją. Strona linkująca powinna mieć dobrą reputację i nie być farmą linków. Link musi mieć użyteczną wartość dla użytkownika, nie może on też zniknąć po miesiącu. Linki przychodzące mogą rzeczywiście podnieść pozycje strony, o ile będzie to zrobione umiejętnie. Inny przykład. Mam blog o dobrej treści, który sam pozycjonował się na frazy wielowyrazowe. Na te frazy zajmował pozycje 20-40 w wyszukiwarce bez żadnego pozycjonowania. Po procesie pozyskiwania linków blog wskoczył na te frazy o 10-20 oczek do góry. Na frazy generyczne lub trudne skok był nieznaczny, bo tylko o kilka pozycji. Jednak tam gdzie konkurencja duża, tam i większy wysiłek trzeba włożyć, aby się wybić.
Nieumiejętnie przeprowadzone pozyskanie linków może więcej zaszkodzić witrynie, niż pomóc. Przykładów nie brakuje, choćby na oficjalnym Forum dla webmasterów. Dobrze, że przynajmniej teraz webmasterzy mają do dyspozycji narzędzie do usuwania niechcianych linków ...

1 komentarzy:

Szkolenia BHP pisze...

Bardzo pomocny artykuł.

Prześlij komentarz