środa, 21 marca 2012

Kurs pozycjonowania w pigułce

Jeśli chcesz nauczyć się pozycjonować strony www, to dobrze trafiłeś.Przedstawiamy niezbędną wiedzę w skondensowanej formie, a potem to już tylko lata praktyki i doświadczeń ;) Zapraszamy.
Pozycjonuj swoją stronę za darmo
Zależy Ci żeby Twoja strona miała dużo odwiedzin i była popularna? Na pewno! Stanie się tak, jeśli trafisz na pierwsze miejsca wyników wyszukiwania. Ten krótki poradnik pomoże Ci to osiągnąć. Pamiętaj jednak, że możemy uchylić tylko rąbka tajemnicy oraz że w tej branży działają profesjonalne firmy, dlatego jeśli zależy Ci na słowie trudnym słowie kluczowym, czasem lepiej komuś to zlecić.

O co chodzi?
Wprowadzając parę zmian na swojej stronie możesz sprawić, że będzie pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania. Jeśli dodatkowo poświęcisz więcej czasu na katalogowanie, możesz czasem liczyć nawet na pierwsze pozycje i mnóstwo odwiedzin. Zatem, do dzieła!

Plan działań jest następujący:

  1.     wybierz słowa kluczowe
  2.     umieść je na stronie, popraw swoje znaczniki meta i title
  3.     zoptymalizuj stronę
  4.     dodaj stronę do katalogów, pozyskaj inne linki
  5.     ciesz się efektami

Wybór słów kluczowych.
Pozycjonowanie zacznij od wybrania słów kluczowych, które są ściśle związane z Twoją stroną. Jeśli strona to sklep sprzedający znaczki i akcesoria to zacznij od słów kluczowych: znaczki, klasery i podobnych. Może się okazać, że słowa te są trudne do osiągnięcia, a pierwszą dziesiątkę wyników zajmują popularne witryny, można wtedy wybierać pomiędzy dwoma sposobami – próbować dalej, albo zawęzić słowa kluczowe – „znaczki Kraków” to dużo łatwiejsza fraza do zdobycia i dużo lepsza, jeśli Twój sklep znajduje się w Krakowie.

Jeśli chcesz wiedzieć, jakie słowa ludzie wpisują do wyszukiwarek, możesz skorzystać z bezpłatnych narzędzi takich jak np.: Google Trends (http://www.google.com/trends)

SEO (Search Engine Optimization) można podzielić na 2 uzupełniające się etapy – optymalizację strony - od której radzę zacząć - i jej pozycjonowanie, czyli zdobywanie linków do niej.

Optymalizacja strony
Tytuł i meta keywords oraz meta description
Słowa, które wybierzesz, powinny się pojawiać w treści Twojej strony. Należy zacząć od znacznika <title>. Znacznik tytułu w kodzie HTML to dla robota wyszukiwarki bardzo ważny element. Dla naszego wymyślonego sklepu ze znaczkami ułożylibyśmy go tak:

<title>Znaczki, klasery – duży wybór, sklep ze znaczkami, Kraków</title>

Słowa są wpisane w mianowniku, bo tak najczęściej będą je wpisywać użytkownicy wyszukiwarek. Maksymalna zalecana długość znacznika title to 75 znaków.

Następnie zajmiemy się tagami meta.

<meta name="description" content="opis">

Description to jeden z niewielu meta tagów, który jeszcze ma jakiekolwiek znaczenie. Powinien zawierać dobrze sformułowany opis strony przy użyciu słów kluczowych. W wielu przypadkach w w wyszukiwarkach jest to opis, który pokazuje się w wynikach, więc powinien również zachęcić do wejścia na stronę. Ograniczamy go do 255 znaków.

<meta name="keywords" content="słowo1,słowo2">

Niegdyś bardzo ważny tag, teraz praktycznie nie używany. Wypełnienie go słowami kluczowymi może mieć znaczenie, gdyż przez niektóre wyszukiwarki znacznik ten traktowany jest jako zwykły tekst, ale co ważniejsze - nie powinno się nadmiernie powtarzać słów kluczowych w znaczniku keywords. Nie wrzucajmy tam też spamu, czyli słów kluczowych nie związanych z nasza stroną. Tag ograniczamy do 1000 znaków.

Wyróżnianie w tekście.
Znaczniki <h1><h2> itp. mogą posłużyć do nadawania większej wartości słowom kluczowym. Nie można jednak łamać pewnych zasad i nadużywać tych znaczników. Znacznik h1 powinien być użyty na stronie najlepiej tylko raz. W kodzie przed znacznikiem h1 nie powinno być żadnego ze znaczników z tej grupy.

Dodatkowym wyróżnieniem słowa kluczowego mogą być znaczniki <b> - wytłuszczenie, <i> - kursywa i <u>- podkreślenie. Wystarczy sobie wyobrazić witrynę jako stronę w książce. Czytelnik zwraca uwagę najpierw na to, co jest tytułem, bądź jest napisane dużymi literami. Dodatkowo zauważa tekst pogrubiony lub w jakiś sposób wyróżniony. Wyszukiwarka podczas indeksowania stron działa podobnie.

Kilka uwag na temat nawigacji.
Zoptymalizowane strony powinny być łatwo dostępne dla robotów. Stwórz menu tak, aby wyszukiwarka mogła dostać się do każdej z podstron w maksymalnie trzech kliknięciach. Jeśli to nie jest możliwe, stwórz mapę strony - czyli taką podstronę, gdzie znajdują się linki do wszystkich pozostałych. Aby uzyskać podobny efekt oraz mieć dostęp do wielu statystyk i danych na temat swojej strony możesz podłączyć do niej usługę Google SiteMaps w narzędziach dla webmasterów (https://www.google.com/webmasters/tools/docs/pl/about.html).

Nazywanie linków ma duże znaczenie. Linki do podstron należy budować w taki sposób, by w ich opisie znajdowały się słowa kluczowe. Aby link pomógł w autopozycjonowaniu się strony można nadać mu taką postać:

<a href="http://mojastrona.com/podstrona_o_biżuterii">Biżuteria i inne słowa kluczowe</a>

Przy budowie dobrze zoptymalizowanej strony należy unikać za wszelką cenę menu w postaci javascript czy flasha. Menu i wszystkie linki powinny mieć swoje odpowiedniki w prostym kodzie HTML. Budowanie menu we flashu może sprawić, że robot poza stroną główną nie zindeksuje żadnej z naszych podstron.

Spam w kodzie
Spam w kodzie to te metody wciskania słów kluczowych bądź zmieniania strony, których nie akceptują wyszukiwarki. Nawet jeśli używając spamu można dostać się na chwilę na pierwsze miejsca wyników, należy liczyć się jednak z możliwością dostania całkowitego bana, czyli usunięcia strony z Google.

Za spam w kodzie uważa się:

    ukrywanie właściwej strony, a robotom pokazywanie innej, specjalnie przygotowanej
    stosowanie wszelkiego rodzaju przekierowań, które mają oszukać robota
    nadmierne powtarzanie słów kluczowych
    stosowanie hidden text - czyli pisanie np. czarną czcionką na czarnym tle
    stosowanie niewidzialnych powierzchni, bądź zasłanianie tekstu innymi.
    opisywanie obrazków samymi słowami kluczowymi, niezgodnie z treścią obrazka
    nagminne stosowanie znacznika <h1>

Pozycjonowanie strony
Zdobywanie linków
Cały proces pozycjonowania dobrze zoptymalizowanej strony można sprowadzić do jednej czynności: dodawania linków zwrotnych do tejże strony na innych stronach. Najlepszą metodą jest dodawanie strony do katalogów stron SEO. Dlaczego? Ponieważ z definicji dodają do naszej strony link bezpośredni, który ma pewną moc dla wyszukiwarek. Wszelkie inne rozwiązania - przekierowania, linki pośrednie itp. są złe, nie dają nam nic i mogą tylko szkodzić. Dodatkowo w katalogach SEO zazwyczaj możemy nazywać nasz link, czyli ustawiać własny anchor text. Jest to kluczowe w procesie pozycjonowania.

Najlepszą i bezkonkurencyjną listę katalogów można znaleźć tu: http://www.katalogiseo.info/. Najpopularniejszym skryptem katalogów jest qlWeb, umożliwiający czytanie opisów prosto z mety strony. Jest to najszybszy system wpisywania stron, a przy odrobinie pomysłowości wpisywanie strony do stu katalogów zajmuje mniej niż 20 minut. Powstało także kilka autorskich systemów automatycznego dodawania stron, jednak nie cieszą się one w pełni pozytywnymi opiniami oraz są płatne.

Dodawanie do katalogów to często nudne i męczące zajęcie. Na pocieszenie dodam, że dodanie strony do stu katalogów na niektóre frazy daje już pewne pierwsze miejsce na łatwe frazy przy dobrze nazwanym linku.

Proces dodawania strony do katalogów proponuję zacząć od dużych katalogów:

    konieczny wpis do katalogu dmoz.org
    wpis do katalogów płatnych jak katalog.onet.pl i katalog.wp.pl,
    zalecany wpis do mniejszych katalogów takich jak bardzo dobry katalog webwweb.pl, hotfrog czy gwiazdor
    oraz oczywiście wpisy do dużej ilości małych katalogów, bez wymaganych linków zwrotnych.

Nową generacją stron, gdzie możemy dodawać nasze linki są pressel pages. Ich duży spis znajduje się m.in. tu: http://www.spis.top-presellpage.com/. Są to strony – blogi, gdzie po zarejestrowaniu możemy dodać artykuł zawierający linki do naszej strony. Polecamy – pressel pages są o wiele mocniejsze niż zwykłe katalogi SEO.

Więcej linków
Czasem konkurencja na daną frazę jest tak wysoka, że dodawanie do katalogów to za mało. Wtedy potrzeba nam dużo więcej linków zwrotnych o znacznie większej mocy.

Pierwszy sposób to pozyskiwanie linków poprzez promowanie strony w społecznościach. Linki na otwartych forach, blogach, księgach gości potrafią być wartościowe. Linki te nie mogą być oczywiście spamem!

Drugi sposób, bardzo popularny, to wymiana linków. Na forum.optymalizacja.com możemy dać ogłoszenie o wymianie. Zazwyczaj następuje między stronami o podobnych PageRank, czyli oceną strony w skali 1-10 wg. Google. Kluczowe jest to, aby strony z którymi się wymieniamy były w jakiś sposób zbliżone tematycznie do naszej. Takie linki ze stron tematycznych dają dużo więcej, niż ze stron niezwiązanych.

Trzeci sposób to kupowanie linków. Linki kupuje się na określony okres, najlepiej ze stron związanych tematycznie o wysokim PR. Należy jednak bardzo sceptycznie podchodzić do kupowania linków z nieznanych źródeł – PageRank można oszukać, a drogie linki mogą się okazać bezwartościowe.

Spam

Należy pamiętać, że niektórych metod pozycjonowania wyszukiwarki nie lubią. Usuwają strony pozycjonowane albo nakładają na nie filtry.
Nigdy nie pozycjonuj osobno 2 domen, które prowadzą na jedną stronę. Jeśli nie chcesz zostać ukarany, na jednej ustaw przekierowanie 301, a linki dodawaj tylko do drugiej.
Nie spamuj ksiąg gości, forów itp. swoimi linkami. Masz wtedy dużą szansą, że ktoś z webmasterów doniesie o Twoich praktykach do wyszukiwarki i Twoja strona może zostać usunięta.

Nie zapisuj strony do rotacyjnych systemów wymiany linków. Niektóre są już wykrywane, na inne przyjdzie czas przy następnej aktualizacji algorytmu wyszukiwarki. Dodawanie się do farm linków to na prawdę zły pomysł.
Nie przesadzaj z dodawaniem linków z jednym tytułem. Jedyne co osiągniesz, to filtr.
Nie wpisuj się do danego katalogu więcej razy niż zalecane. Moderator usunie Twoje linki.

Pamiętaj, że jeśli w danym miejscu był Twój link i zostanie usunięty, jest duża szansa, że strona spadnie w wynikach. Dbaj o swoje linki, nie dodawaj ich na ślepo, bo może kiedyś ktoś odnajdzie spam i wtedy je usunie.


8 komentarzy:

Tomasz Krawczyk pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Tomasz Krawczyk pisze...

Pozycjonowanie jest dość skomplikowanym procesem i nie da rady się go nauczyć na różnego rodzaju kursach w ciągu jednego dnia. Proces pozycjonowania strony jak robi to https://dolp.pl musi być przeprowadzany sukcesywnie i skutecznie, aby przyniósł jakiekolwiek efekty. W innym przypadku cała praca pójdzie na marne.

Wojciech Roszkowski pisze...

Jedna strona artykułu to zdecydowanie za mało jeśli mówimy o pozycjonowaniu stron. W końcu jedną ze składowych nadal są linki trzeba wiedzieć jak można je sprawdzić. Czytałem w https://www.zgred.pl/zgredia/jak-sprawdzic-linki-prowadzace-do-strony/ że są specjalne programy do tego.

Dominika Starańska pisze...

W dzisiejszych czasach samo dysponowanie strony internetowej nie wystarczy, by sklep się rozwijał, oraz konsumenci przychodzili drzwiami oraz oknami. Wprost przeciwnie, aktualnie to usługodawca musi iść do kontrahenta oraz pokazać się z jak najmocniejszej strony. Warto również czytać https://www.polskibiznes.info/prowadzisz-wlasny-biznes-dowiedz-sie-dlaczego-warto-pozycjonowac-wlasna-strone-www/ i nawet najlepszy pomysł na biznes nie wypali, jeśli ewentualni zainteresowani nie będą mieć o tym wyobrażenia.

Adrian Moczyński pisze...

Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisany artykuł.

Blog Seo pisze...

Dużo wartościowych informacji

Anna pisze...

Ciekawie napisane. Wszystko co warto wiedzieć. Ja przeczytałem w https://www.grupa-icea.pl/jak-powinno-sie-pozycjonowac-sklep-internetowy/ interesujące i pomocne informacje o pozycjonowaniu sklepów internetowych

Renata pisze...

Ten wpis jest istną skarbnicą wiedzy. Bardzo mi się podoba.

Prześlij komentarz

Podziel się swoimi myślami.Spam nie będzie tolerowany.