Kiedy kolejny raz przebiłem dętkę w rowerze postanowiłem kupić nową oponę i pokleić dziurawą dętkę, a także 2 stare dętki na zapas. Musiałem też kupić klej, gdyż nie miałem żadnego. Nie chciałem kupować butapremu, gdyż łatki nim sklejone miały tendencję do odklejania się po kilku tygodniach gdy panowały upalne temperatury. Czyli klej miał być wytrzymały i odporny na temperatury, jednak nie chciałem go ściągać z internetu. Chciałem go kupić po prostu w markecie budowlanym.
Kleje cyjanoakrylowe odpadały, bo są wprawdzie super mocne, jednak są nierozciągliwe. A dętka rowerowa jest poddana naprężeniom rozciągającym. W przypadku gdy klej jest twardą spoiną, to taka łatwa nie pracuje i jest szansa że obszar przylegający do łatki pęknie.
I tak natrafiłem na kleje Dragon w tubkach 50ml w cenie 3-5 zł. Jednak wybór nie był prosty, bo w ofercie było kilka klejów: butaprem, uniwersalny, do butów, do gumy i skóry. Który wybrać? Postanowiłem posłużyć się kartami katalogowymi produktów i jako inżynier wybrać najlepszy klej do zastosowania. Padło na klej do butów i przybliżę dlaczego się na niego zdecydowałem.
Jest to klej do klejenia na zimno o składzie poliuretanowym (w odróżnieniu od butapremu), charakteryzujący się dużą wytrzymałością i odpornością na wodę. Co go jeszcze odróżnia od butapremu to że jest bezbarwny, czyli nadaje się do klejenia butów i żadna brązowa spoina nie będzie odchodzić od podeszwy. Czas pełnego wiązania wynosi 48 godzin, a nie 24 jak w przypadku butapremu. Wstępne wiązanie jest osiągane po 2 godzinach-co ma znaczenie dla rowerzystów na trasie. Jednak warto poczekać, gdyż klej ten ma o 50% większą wytrzymałość od butapremu - odporność łatki na oddzieranie wynosi 4.5 kg na 1cm spoiny. Klei się tak samo jak butapremem, czyli powierzchnie trzeba oczyścić, nanieść klej, docisnąć i odczekać.
Zapytałem również kolegę z warsztatu wulkanizującego czego on używa do klejenia opon, skór i dętek. Polecił mi superwytrzymały klej z puszce z pędzelkiem ściągany z Niemiec. Klej ten jest superwytrzymały, czas wiązania wynosi do 24 godzin, w marketach budowlanych go nie widziałem i trzeba go ściągać przez internet. Jedną z marek jest TipTop i kosztuje ok. 25-30 zł za puszkę 500 ml. A wy jakich klejów używacie aby łatać dziury w dwuśladach lub autach, czy butach?
2 komentarzy:
Dzieki, wyprobujemy dzisiaj.
dętka rowerowa to niezbędny element każdego roweru, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie kół. W sklepie Mrozbike znajdziesz szeroki wybór dętek o różnych rozmiarach, dostosowanych do rowerów górskich, szosowych czy miejskich, gwarantujących trwałość i niezawodność.
Prześlij komentarz
Podziel się swoimi myślami.Spam nie będzie tolerowany.