poniedziałek, 1 kwietnia 2013

Co się stanie, jeśli nie wpuścisz bota Adsense na swoją stronę


O technicznych aspektach blokowania robotom dostępu do stron www.
Rafał Lysik
W artykule Adsense, pająki i robots.txt pisałem kiedyś, jak robot Adsense "czyta" treść na stronie i czemu to służy. Pisałem również, że robot Adsense honoruje plik robots.txt w którym możemy zabronić robotowi indeksowania niektórych stron. W tym artykule zajmiemy się sytuacją, że z jakiegoś powodu zabroniliśmy robotowi Adsense dostępu do naszej strony oraz jakie to może mieć skutki.

Z moich doświadczeń jako wydawcy Adsense wynika, że większość reklam wyświetlonych na stronach wydawcy stanowią reklamy kontekstowe.
Kierowanie kontekstowe oznacza, że reklamy dopasowują się samoczynnie do treści stron. W przypadku zablokowania dostępu do strony robotowi Adsense, nie może on już odczytać zawartości strony, ze względu na wspomnianą blokadę. Co w takim wypadku robi system Adsense?
 Próbuje kierować reklamy w inny sposób. W części przypadków na stronach wydawcy mogą się wyświetlać reklamy usług Google, np. wizytówek na mapach Google czy Google Adwords. Takie reklamy są właściwie neutralne w stosunku do tematyki strony i Google może sobie na to pozwolić.

 Patrząc na powyższy wykres kołowy widzimy, że ok. 1/3 wyświetleń reklam Adsense serwowana jest w oparciu o zainteresowania użytkowników. Oznacza to ni mniej nie więcej, że na komputerze użytkownika zapisywane są cookie w celu lepszego dopasowania reklam w oparciu o zainteresowania użytkownika. W takim przypadku nawet blokada robota Adsense nie powinna spowodować wyświetlenia reklam neutralnych czy charytatywnych, za to mogły się wyświetlać reklamy zgodne z zainteresowaniami użytkownika. Mówiąc kolokwialnie, przeglądamy forum inwestorów, na którym został zablokowany dostęp robotowi Adsense. Jeśli osobiście interesujesz się samochodami w szerokim słowa tego znaczeniu, to całkiem możliwe że zobaczysz reklamy dilerów samochodowych czy oferty wymiany opon.
Należy pamiętać o specyfice stron internetowych. Zwykle jest tak, że pod danym adresem url znajduje się treść o konkretnej tematyce i tematyka ta rzadko ulega zmianie. System Adsense również może wykorzystywać tą własność przy serwowaniu reklam i w sytuacji, gdy dostęp robota indeksującego na daną stronę jest zabroniony.
Wreszcie ostatnią kategorię reklam stanowią rekamy kierowane na miejsca docelowe. Stanowią one zwykle mniejszość wszystkich wyświetlanych reklam, a o tym jaka reklama wyświetli się na stronie decyduje po części reklamodawca, który wybrał daną stronę jako miejsce docelowe.

Podsumowując, system Adsense nienajgorzej radzi sobie w przypadku, gdy robotowi Adsense zablokuje się dostęp do stron. Aczkolwiek może się zdarzyć, że na stronie wydawcy pojawią się reklamy niedopasowane, w obcym języku lub charytatywne. Zalecane jest, abyś udzielił dostępu do stron robotowi indeksującemu Adsense, jeśli już zdecydowałeś się na wyświetlanie reklam Adsense na swoich stronach.


0 komentarzy:

Prześlij komentarz