Rafał Lysik
Stworzenie
dobrej strony internetowej to nie lada wyzwanie. W korporacjach nad
stronami firmowymi pracuje wiele ludzi z różnych działów, każdy z nich
jest specjalistą w swojej dziedzinie. Budowę poprawnej strony
internetowej można porównać do budowy domu. Trzeba zacząć od planu,
postawić fundamenty, wznieść ściany, położyć dach, a na końcu
powykańczać wnętrza. Gdy strona internetowa jest gotowa do pokazania
publicznie, to można to porównać do sytuacji, gdy wybudowany dom nadaje
się do zamieszkania.
Oto
w tym wszystkim chodzi. Żeby strony internetowe nie straszyły i nie
zniechęcały użytkowników, ale dostarczały im informacji których szukają
oraz aby ich przeglądanie nie było męczące. Szczytem osiągnieć
webmastera jest takie zaprojektowanie strony, aby dostarczała
odwiedzającym przyjemności z wizyty.
Na
komfort i wrażenia odwiedzającego duży wpływ na treść znajdująca się na
stronie. Treść jest ważna ze względu na informacje, jakich poszukuje
użytkownik. Webmaster strony powinien zrobić wszystko, aby dostarczyć
użytkownikowi informacje najwyższej jakości i jak najbardziej aktualne. W
kontekście wyszukiwarki Google ważne jest również, aby dostarczać
użytkownikom treść relewatną do zapytania. Nie jest to prosta sprawa,
napiszę o tym szerzej.
Jako ekspert od reklam Adsense wiem, że tworzone treści muszą być wysokiej jakości.
A takie można uzyskać tylko w jeden sposób. Pisać je muszą fachowcy,
czyli ludzie którzy znają się na tym, co piszą. Obrazując to przykładem
powiem, że porady prawne na blogu nie powinny być pisane przez ucznia
liceum, a podnośniki samochodowe nie powinny być opisywane przez
filologa czy informatyka, który pierwszy raz widzi takie urządzenia.
Korzyści z pisania fachowych i aktualnych treści
są wielorakie. Po pierwsze dostarczamy użytkownikowi informacji,
których szukał. To spowoduje u niego wzrost zaufania do naszej strony,
być może zajrzy na nią w przyszłości lub poleci znajomym z branży.
Pierwsza korzyść dla nas. Po drugie budujemy swój wizerunek jako eksperta w
danej dziedzinie. W przypadku witryn wąskotematycznych i
specjalistycznych szczególnie ważne jest, aby pokazać czytelnikowi że
się wie o czym się pisze. Tu powoli klaruje się obraz tego, co się
dzieje przy powstawaniu nowej strony internetowej. Eksperci opracowują
teksty i dostarczają je do redakcji. W międzyczasie oceny tekstów pod
kątem merytorycznym i językowym dokonują niezależni korektorzy,
często spoza firmy, zgłaszając do redakcji poprawki. Dopiero gdy
opinie wszystkich korektorów spłyną do zespołu redakcyjnego, artykuł
jest ostatecznie składany. Po zatwierdzeniu artykułu przez osobę
decyzyjną, tekst jest publikowany w witrynie internetowej. Taki cykl
powstawania artykułów zapewnia ich wysoką jakość.
Dlaczego warto pozyskać eksperta?
Pozyskanie eksperta z danej tematyki to kluczowa sprawa.
Zwykle jest tak, że tym trudniej znaleźć eksperta i przekonać go do
współpracy z nami, im tematyka o której chcemy pisać jest bardziej
specjalistyczna. Jeśli sami nie jesteśmy ekspertami w danej dziedzinie,
to lepiej jest wynająć specjalistę. Wtedy jest pewność, że opracowywane
informacje będą poprawne pod względem merytorycznym. Oczywistym jest,
że podraża to koszt całego przedsięwzięcia. Aczkolwiek na opracowywaniu
dobrych treści nie warto oszczędzać, docenią to zarówno czytelnicy, jak i
wyszukiwarki.
Sposób na pisanie treści
Różne
witryny internetowe mają różne cele ich funkcjonowania. Jedne witryny
mają przyciągnąć osoby zainteresowane produktem. Inne z kolei mają
zachęcić użytkowników do pogłębienia tematu. Jeszcze inne witryny mają
za zadanie przekonać czytelnika że jesteśmy specami od danego
zagadnienia. W konsekwencji może chodzić o to, aby nasza witryna była
polecana i komentowana. Może się to przekładać również na jakiś cel
biznesowy. Aktualna jest tu stara i odwieczna zasada: “Dobry towar zawsze jest w cenie”.
Dlatego specjalistyczna, rzeczowa informacja zawsze jest chętnie
pożądana. Posiadanie takiej informacji wiąże się zwykle z bogatym
doświadczeniem osoby piszącej w danej dziedzinie lub z jej rozległą
wiedzą. Jedno i drugie wymaga czasu i poświęceń. Kolejna cecha która
przekłada się na poziom fachowości autora tekstu to rozległość dziedziny
wiedzy o której pisze. Im węższa, bardziej specjalistyczna tematyka
którą opisujemy, tym o eksperta z danej dziedziny trudniej. Ekspertów z
niszowych dziedzin po prostu trudno znaleźć, a co dopiero zwerbować do
współpracy. W przypadku dziedzin niszowych warto pamiętać o jednej
rzeczy. Zgłębienie wąskiego i specjalistycznego tematu wymaga czasu i
poświęcenia, dlatego eksperci nie zawsze chcą się dzielić całą ich
wiedzą “za darmo”. Różne są metody radzenia sobie z tym zagadnieniem.
Może to być np. płatny kurs lub newsletter na stronie internetowej. Albo
napisanie ogólnego artykułu na stronie internetowej i zachęcenie
czytelnika do kupna ebooka (z rozwinięciem tematu) w księgarni
internetowej. Albo przedstawienie czytelnikowi specjalistycznej wiedzy w
zamian na zgodę na newsletter lub też próba przyciągnięcia czytelnika
na dłuższy okres.
Jakie powinny być cechy dobrego artykułu ?
Wiedza
przelana na witrynę internetową powinna być fachowa. Nie powinna to być
jednak treść pozyskana z innych źródeł. Złym przykładem jest kopiowanie
treści na witrynę internetową ze stron konkurencji czy np. z Wikipedii.
To nie jest żadna wartość dodana, takich skopiowanych treści są już
setki w internecie i czym nasza strona ma się wyróżniać na ich tle?
Eksperci
piszący teksty na stronę internetową mają za zadanie napisanie własnej
interpretacji tematu. Taki tekst o ile jest ciekawie napisany, to jest
chętnie czytany przez osoby zainteresowane danym tematem i być może
chętnie komentowany. Niektóre teksty są pisane w ten sposób, aby
poruszyć daną branżę, stworzyć szum na dany temat, wzbudzić dyskusję. To
również może być pozytywne na firmowej stronie internetowej. Wreszcie
język, jakim pisany jest artykuł. Zespół korektorów tekstu i redaktorów
powinien tak poprawić tekst, aby był on napisany zrozumiałym językiem,
był poprawny z punktu widzenia składni, interpunkcji i ortografii.
Jestem zwolennikiem używania edytorów tekstu z automatyczną korekcją
błędów, gdyż nawet wytrawnemu redaktorowi zdarzy się, że popełni błąd.
Wprawdzie świadczy to też o tym że artykuł był pisany samodzielnie a nie
był kopiowany (co samo w sobie jest pozytywne), aczkolwiek
nieprofesjonalnie to wygląda. Podobnie jeśli składamy tekst do
publikacji, warto go wyjustować oraz ustawić odpowiednie marginesy.
Czym jest właściwie treść?
Treść
to nie tylko tekst. Powinien o tym pamiętać każdy, kto pisze artykuły
publikowane w internecie. Udowodnione naukowo jest, że wzrok ludzki po
pewnym czasie się męczy, jeśli skupia się na samym tylko tekście. Spada
wtedy koncentracja uwagi i stopień zrozumienia tekstu, a także stopień
przyswajania wiedzy. Dobrze jest wprowadzić co jakiś czas przerywnik do
tekstu, który pozwoli na chwilę odciążyć umysł. Znowu potwierdzone
naukowo jest, że umysł człowieka mniej się męczy analizując obrazy, niż
analizując teksty. W tekście może być obrazek ilustrujący zagadnienie,
może być film video, może być odpowiedni podkład muzyczny. Pewnym
przerywnikiem w tekście a zarazem urozmaiceniem artykułu mogą być
również reklamy kontekstowe umieszczone przy artykule, np. reklamy
Adsense.
Autor artykułu powinien więc urozmaicić artykuł, aby nie było w nim monotonii.
Sposób organizacji treści na stronie
Z punktu widzenia usability użytkownika
ważne jest, aby treść na stronie była odpowiednio pogrupowana. W
przypadku stron jednotematycznych nie ma takiego problemu, ale pojawia
się on w momencie, gdy treści publikowane są w witrynie
ogólnotematycznej. Wtedy należy skorzystać z oznaczania artykułów tagami
lub słowami kluczowymi, można je też przypisać do odpowiedniej
kategorii tematycznej. Niektóre systemy CMS posiadają funkcję Podobne artykuły w tej kategorii,
co jest bardzo wygodne z punktu widzenia użytkownika. Opiera się to
właśnie na oznaczaniu artykułów odpowiednimi tagami, a następnie
grupowaniu ich w sekcje tematyczne. Dla czytelnika korzystne może być,
jeśli przeczyta artykuł i na jego końcu wskazuje mu się następne
artykułu z tej samej kategorii. Być może czytelnik chętnie je przeczyta,
co pogłębi jego wiedzę w danym temacie.
Treści o różnej tematyce powinny być również odpowiednio posegregowane w menu witryny, ale to już temat na osobny artykuł.
Tak
więc piszcie ciekawe i eksperckie treści, urozmaicajcie ich formę,
pamiętajcie o ergonomii użytkownika. To klucz do zbudowania wartościowej
witryny internetowej.
4 komentarzy:
Wiadomo, jak coś jest dobre, to zawsze znajdą się na to chętni. Myślę, że tak właśnie jest z Twoim blogiem, ja jestem niesamowicie oczarowana krótko mówiąc.
@Mind Victory: dziękuję, jestem skromny ;) Zapraszam do śledzenia bloga.
"Jako ekspert od reklam Adsense wiem, że tworzone treści muszą być wysokiej jakości. ". Nie trzeba być "ekspertem" bo teza oczywista.
Cezzy: dziennie rozpatruję kilka przypadków z którymi borykają się wydawcy Adsense. I sporo z nich dotyczy właśnie treści słabej jakości lub skopiowanej, co rzeczywiście mogłoby się wydawać oczywiste, ale nie jest ;) Pozdrawiam
Prześlij komentarz
Podziel się swoimi myślami.Spam nie będzie tolerowany.