wtorek, 2 kwietnia 2013

Ciekawa i unikalna treść w kontekście stron internetowych

Google podpowiada webmasterom, że powinni tworzyć strony dla użytkowników. Liczy się dobra treść, przemyślana nawigacja na stronie, optymalizacja strony pod kątem użytkownika i wyszukiwarek. W tym wpisie zajmiemy się treścią.
Rafał Lysik
Stworzenie dobrej strony internetowej to nie lada wyzwanie. W korporacjach nad stronami firmowymi pracuje wiele ludzi z różnych działów, każdy z nich jest specjalistą w swojej dziedzinie. Budowę poprawnej strony internetowej można porównać do budowy domu. Trzeba zacząć od planu, postawić fundamenty, wznieść ściany, położyć dach, a na końcu powykańczać wnętrza. Gdy strona internetowa jest gotowa do pokazania publicznie, to można to porównać do sytuacji, gdy wybudowany dom nadaje się do zamieszkania.


Oto w tym wszystkim chodzi. Żeby strony internetowe nie straszyły i nie zniechęcały użytkowników, ale dostarczały im informacji których szukają oraz aby ich przeglądanie nie było męczące. Szczytem osiągnieć webmastera jest takie zaprojektowanie strony, aby dostarczała odwiedzającym przyjemności z wizyty.


Na komfort i wrażenia odwiedzającego duży wpływ na treść znajdująca się na stronie. Treść jest ważna ze względu na informacje, jakich poszukuje użytkownik. Webmaster strony powinien zrobić wszystko, aby dostarczyć użytkownikowi informacje najwyższej jakości i jak najbardziej aktualne. W kontekście wyszukiwarki Google ważne jest również, aby dostarczać użytkownikom treść relewatną do zapytania. Nie jest to prosta sprawa, napiszę o tym szerzej.


Jako ekspert od reklam Adsense wiem, że tworzone treści muszą być wysokiej jakości. A takie można uzyskać tylko w jeden sposób. Pisać je muszą fachowcy, czyli ludzie którzy znają się na tym, co piszą. Obrazując to przykładem powiem, że porady prawne na blogu nie powinny być pisane przez ucznia liceum, a podnośniki samochodowe nie powinny być opisywane przez filologa czy informatyka, który pierwszy raz widzi takie urządzenia. Korzyści z pisania fachowych i aktualnych treści są wielorakie. Po pierwsze dostarczamy użytkownikowi informacji, których szukał. To spowoduje u niego wzrost zaufania do naszej strony, być może zajrzy na nią w przyszłości lub poleci znajomym z branży. Pierwsza korzyść dla nas. Po drugie budujemy swój wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie. W przypadku witryn wąskotematycznych i specjalistycznych szczególnie ważne jest, aby pokazać czytelnikowi że się wie o czym się pisze. Tu powoli klaruje się obraz tego, co się dzieje przy powstawaniu nowej strony internetowej. Eksperci opracowują teksty i dostarczają je do redakcji. W międzyczasie oceny tekstów pod kątem merytorycznym i językowym dokonują niezależni korektorzy, często spoza firmy,  zgłaszając do redakcji poprawki. Dopiero gdy opinie wszystkich korektorów spłyną do zespołu redakcyjnego, artykuł jest ostatecznie składany. Po zatwierdzeniu artykułu przez osobę decyzyjną, tekst jest publikowany w witrynie internetowej. Taki cykl powstawania artykułów zapewnia ich wysoką jakość.


Dlaczego warto pozyskać eksperta?
Pozyskanie eksperta z danej tematyki to kluczowa sprawa. Zwykle jest tak, że tym trudniej znaleźć eksperta i przekonać go do współpracy z nami, im tematyka o której chcemy pisać jest bardziej specjalistyczna. Jeśli sami nie jesteśmy ekspertami w danej dziedzinie, to lepiej jest wynająć  specjalistę. Wtedy jest pewność, że opracowywane informacje będą poprawne pod względem merytorycznym. Oczywistym jest, że podraża to koszt całego przedsięwzięcia. Aczkolwiek na opracowywaniu dobrych treści nie warto oszczędzać, docenią to zarówno czytelnicy, jak i wyszukiwarki.


Sposób na pisanie treści
Różne witryny internetowe mają różne cele ich funkcjonowania. Jedne witryny mają przyciągnąć osoby zainteresowane produktem. Inne z kolei mają zachęcić użytkowników do pogłębienia tematu. Jeszcze inne witryny mają za zadanie przekonać czytelnika że jesteśmy specami od danego zagadnienia. W konsekwencji może chodzić o to, aby nasza witryna była polecana i komentowana. Może się to przekładać również na jakiś cel biznesowy. Aktualna jest tu stara i odwieczna zasada: “Dobry towar zawsze jest w cenie”. Dlatego specjalistyczna, rzeczowa informacja zawsze jest chętnie pożądana. Posiadanie takiej informacji wiąże się zwykle z bogatym doświadczeniem osoby piszącej w danej dziedzinie lub z jej rozległą wiedzą. Jedno i drugie wymaga czasu i poświęceń. Kolejna cecha która przekłada się na poziom fachowości autora tekstu to rozległość dziedziny wiedzy o której pisze. Im węższa, bardziej specjalistyczna tematyka którą opisujemy, tym o eksperta z danej dziedziny trudniej. Ekspertów z niszowych dziedzin po prostu trudno znaleźć, a co dopiero zwerbować do współpracy. W przypadku dziedzin niszowych warto pamiętać o jednej rzeczy. Zgłębienie wąskiego i specjalistycznego tematu wymaga czasu i poświęcenia, dlatego eksperci nie zawsze chcą się dzielić całą ich wiedzą “za darmo”. Różne są metody radzenia sobie z tym zagadnieniem. Może to być np. płatny kurs lub newsletter na stronie internetowej. Albo napisanie ogólnego artykułu na stronie internetowej i zachęcenie czytelnika do kupna ebooka (z rozwinięciem tematu) w księgarni internetowej. Albo przedstawienie czytelnikowi specjalistycznej wiedzy w zamian na zgodę na newsletter lub też próba przyciągnięcia czytelnika na dłuższy okres.


Jakie powinny być cechy dobrego artykułu ?
Wiedza przelana na witrynę internetową powinna być fachowa. Nie powinna to być jednak treść pozyskana z innych źródeł. Złym przykładem jest kopiowanie treści na witrynę internetową ze stron konkurencji czy np. z Wikipedii. To nie jest żadna wartość dodana, takich skopiowanych treści są już setki w internecie i czym nasza strona ma się wyróżniać na ich tle?
Eksperci piszący teksty na stronę internetową mają za zadanie napisanie własnej interpretacji tematu. Taki tekst o ile jest ciekawie napisany, to jest chętnie czytany przez osoby zainteresowane danym tematem i być może chętnie komentowany. Niektóre teksty są pisane w ten sposób, aby poruszyć daną branżę, stworzyć szum na dany temat, wzbudzić dyskusję. To również może być pozytywne na firmowej stronie internetowej. Wreszcie język, jakim pisany jest artykuł. Zespół korektorów tekstu i redaktorów powinien tak poprawić tekst, aby był on napisany zrozumiałym językiem, był poprawny z punktu widzenia składni, interpunkcji i ortografii. Jestem zwolennikiem używania edytorów tekstu z automatyczną korekcją błędów, gdyż nawet wytrawnemu redaktorowi zdarzy się, że popełni błąd. Wprawdzie świadczy to też o tym że artykuł był pisany samodzielnie a nie był kopiowany (co samo w sobie jest pozytywne), aczkolwiek nieprofesjonalnie to wygląda. Podobnie jeśli składamy tekst do publikacji, warto go wyjustować oraz ustawić odpowiednie marginesy.


Czym jest właściwie treść?
Treść to nie tylko tekst. Powinien o tym pamiętać każdy, kto pisze artykuły publikowane w internecie. Udowodnione naukowo jest, że wzrok ludzki po pewnym czasie się męczy, jeśli skupia się na samym tylko tekście. Spada wtedy koncentracja uwagi i stopień zrozumienia tekstu, a także stopień przyswajania wiedzy. Dobrze jest wprowadzić co jakiś czas przerywnik do tekstu, który pozwoli na chwilę odciążyć umysł. Znowu potwierdzone naukowo jest, że umysł człowieka mniej się męczy analizując obrazy, niż analizując teksty. W tekście może być obrazek ilustrujący zagadnienie, może być film video, może być odpowiedni podkład muzyczny. Pewnym przerywnikiem w tekście a zarazem urozmaiceniem artykułu mogą być również reklamy kontekstowe umieszczone przy artykule, np. reklamy Adsense.
Autor artykułu powinien więc urozmaicić artykuł, aby nie było w nim monotonii.


Sposób organizacji treści na stronie
Z punktu widzenia usability użytkownika ważne jest, aby treść na stronie była odpowiednio pogrupowana. W przypadku stron jednotematycznych nie ma takiego problemu, ale pojawia się on w momencie, gdy treści publikowane są w witrynie ogólnotematycznej. Wtedy należy skorzystać z oznaczania artykułów tagami lub słowami kluczowymi, można je też przypisać do odpowiedniej kategorii tematycznej. Niektóre systemy CMS posiadają funkcję Podobne artykuły w tej kategorii, co jest bardzo wygodne z punktu widzenia użytkownika. Opiera się to właśnie na oznaczaniu artykułów odpowiednimi tagami, a następnie grupowaniu ich w sekcje tematyczne. Dla czytelnika korzystne może być, jeśli przeczyta artykuł i na jego końcu wskazuje mu się następne artykułu z tej samej kategorii. Być może czytelnik chętnie je przeczyta, co pogłębi jego wiedzę w danym temacie.
Treści o różnej tematyce powinny być również odpowiednio posegregowane w menu witryny, ale to już temat na osobny artykuł.


Tak więc piszcie ciekawe i eksperckie treści, urozmaicajcie ich formę, pamiętajcie o ergonomii użytkownika. To klucz do zbudowania wartościowej witryny internetowej.


4 komentarzy:

Mind Victory pisze...

Wiadomo, jak coś jest dobre, to zawsze znajdą się na to chętni. Myślę, że tak właśnie jest z Twoim blogiem, ja jestem niesamowicie oczarowana krótko mówiąc.

doctor pisze...

@Mind Victory: dziękuję, jestem skromny ;) Zapraszam do śledzenia bloga.

Cezzy pisze...

"Jako ekspert od reklam Adsense wiem, że tworzone treści muszą być wysokiej jakości. ". Nie trzeba być "ekspertem" bo teza oczywista.

doctor pisze...

Cezzy: dziennie rozpatruję kilka przypadków z którymi borykają się wydawcy Adsense. I sporo z nich dotyczy właśnie treści słabej jakości lub skopiowanej, co rzeczywiście mogłoby się wydawać oczywiste, ale nie jest ;) Pozdrawiam

Prześlij komentarz